Berlingske Business

Samsung skal betale gigantbøde for at kopiere Apple

US-APPLE-SAMSUNG-PATENT
Samsung Electronics' Galaxy S4 (tv) og Apple's iPhone 5. Foto:

Apple har fået rettens ord for, at konkurrenten Samsung har kopieret funktioner fra iPhone og iPad til sine produkter. Den sydkoreanske elektronikgigant skal derfor hoste op med 1,6 milliarder kroner.

Det kommer til at koste Samsung 290,45 millioner dollar - svarende til 1,6 milliarder kroner - at virksomheden har kopieret en række funktioner kendt fra Apples populære iPhone og iPad.

Det har en jury i Silicon Valley afgjort, skriver Reuters.

Det betyder dog ikke nødvendigvis, at der er sat endeligt punktum i den patentkrig, der har raset mellem de to elektronikgiganter i mere end to år, for Samsung ventes at anke afgørelsen, oplyser BBC.

pix-appleprodukter

Sidste år vandt Apple første slag i striden, da virksomheden fik en anden jurys ord for, at Samsung skulle betale mere end en milliard dollar - svarende til over 5,5 milliarder kroner - for at have kopieret flere iPhone-funktioner, herunder zoomfunktionen, som foretages med fingrene.

Apple mener også, at konkurrenten fra Sydkorea har kopieret en lang række andre funktioner og særlige egenskaber, som kendetegner Apples smartphones og tablets. Samsung hævder på den anden side, at Apple slet ikke ejer flere af de patenter, som virksomheden påstår, herunder den rektangulære form på telefoner og tablets.

»Apple ejer ikke smukt og sexet,« som Samsungs advokat William Price fortalte juryen under sin procedure.

Apple havde oprindeligt forlangt 379,8 millioner dollar af Samsung, som på den anden side blot mente, at virksomheden skulle af med 52,7 millioner dollar.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen