Berlingske Business

Samsung scorer kassen på mobiler

SAMSUNG_SMARTPHONES_Business
Samsung har stor succes med sine Galaxy-modeller, men firmaet forudser øget konkurrence fra billigere smartphones. Foto:

Verdens største inden for forbrugerelektronik tjener styrtende med penge på mobilmarkedet, men forudser øget konkurrence fra billigere smartphones.

Den sydkoreanske elektronikgigant Samsung oplever rigtigt gode tider på mobilmarkedet, hvor indtjeningen er fordoblet i forhold til samme kvartal sidste år.

Samlet set steg virksomhedens overskud med 88 procent til 8,3 milliarder dollar (46,5 milliarder kroner), mens omsætningen voksede med 18 procent til 52,4 milliarder dollar (293,5 milliarder kroner).

Det er især tidens hotte produkter smartphones og tablets, der driver udviklingen, fortæller Samsung. I 2012 havde sydkoreanernes Galaxy-serie med smartphones stor succes i konkurrencen med ikonet iPhone fra Apple, og Samsung er i dag verdens største producent.

Udviklingstempoet hos Samsung og Google, hvor sidstnævnte leverer styresystemet Android, har ganske enkelt være højere end hos Apple, lyder det fra analytikere. Apple fremlagde sit årsregnskab onsdag, og markedet reagerede med et fald på 11 procent.

Samsungs aktie faldt 1 procent i aftes efter regnskabsmeddelelsen. Det hænger formentlig sammen med, at der også lød advarende toner fra Seoul. Smartphones er nu ved at blive et så moden produkt, at der bliver plads til nye, billigere produkter, og Samsung forudser en øget priskonkurrence i 2013, ikke mindst fra kinesiske producenter som Huawei.

Tablet-markedet er derimod ikke så modent, den første iPad så dagens lys for mindre end tre år siden, og her ser Samsung store muligheder, trods intens konkurrence fra Googles Android og Microsofts Windows 8.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen