Berlingske Business

Samsung overvejer ny struktur efter aktionærpres

Billede
Aktionæren Elliot Management Corp., der ledes af milliardæren Paul Elliott Singer, indledte i oktober en kampagne for at få Samsung til at gennemføre et hovedeftersyn af sin virksomhedsstruktur. Foto:

Sydkoreanske Samsung overvejer en ny virksomhedsstruktur og aktionærvenlige tiltag, men er stadig et godt stykke fra at gå ind på de forslag, en amerikansk aktionæraktivist har stillet til forandringer, skriver Bloomberg News.

Aktionæren Elliot Management Corp., der ledes af milliardæren Paul Elliott Singer, indledte i oktober en kampagne for at få Samsung til at gennemføre et hovedeftersyn af sin virksomhedsstruktur.

Elliott ser dog ud til at måtte væbne sig med tålmodighed, idet Samsung har besluttet at ville se nærmer på et forslag fra Elliott om at splitte Samsung op i et holdingselskab og et driftsselskab samt at lade aktien notere i USA. Der er tale om et arbejde, der vil tage mindst seks måneder, og Samsung understreger, at det er helt neutral over for, om strukturen bør ændres.

pix-Seoul

Samsung oplyser desuden, at det vil tilknytte et nyt uafhængigt bestyrelsesmedlem ind i virksomheden, mens Elliott havde ønsket tre nye uafhængige bestyrelsesmedlemmer.

Endelig vil Samsung kanalisere 50 pct. eller omkring 9500 mia. won (57 mia. kr.) af sine frie pengestrømme næste år tilbage til aktionærerne, mens Elliott havde foreslået et ekstraordinært udbytte på 30.000 mia. won.

pix-Gear S3

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen