Berlingske Business

Samsung overhaler Apple som nummer ét på smartphone

AUSTRALIA-SKOREA-SAMSUNG-PHONE-S6
Foto:

Apple er efter tre måneder slået tilbage som nummer to, men Samsung slås med indtjeningen. De to nye Galaxy S6-toptelefoner er dog først lige kommet på markedet.

Tre måneder. Så længe nåede Apple at være verdens største smartphoneproducent, inden den sydkoreanske konkurrent, Samsung, fik kæmpet sig tilbage på trone. Samsung solgte i januar-marts ifølge markedsanalysefirmaet Strategy Analytics 83,2 millioner smartphonetelefoner, hvor Apple nåede 61,2 millioner, og dermed har sydkoreanerne igen førerpositionen, som man har haft siden 2012. Samsung har dog hele tiden været den samlet største mobilproducent i verden, når alle mindre avancerede mobiltelefoner tælles med.

Apple gik forbi Samsung i oktober-december, men de to lå mulehår fra hinanden på hver omkring 74,5 millioner smartphonetelefoner.

pix-Huawei P8

Apples to nye toptelefoner, iPhone 6 og den større iPhone 6 Plus, har solgt godt, men Samsung har - trods udfordringer i Asien - formået at kæmpe sig tilbage. Og for nylig lancerede Samsung så sine to nye topmodeller, Galaxy S6 og Galaxy S6 Edge, som ikke tæller går med i 1. kvartals salg.

Samsung har selv sagt, at efterspørgslen efter Galaxy S6-telefonerne overgår selskabets egne forventninger, men Samsung opgiver ikke selv konkrete salgstal i sine regnskaber, sådan som Apple og alle øvrige mobilproducenter gør.

Samsung kæmper samtidig med indtjeningen. Omsætningen i mobilforretningen faldt i 1. kvartal med en femtedel, mens overskuddet i forhold til sidste år på samme tid ligger 57 procent lavere.

pix-Galaxy S6

Sydkoreanerne sad i januar-marts på 24 procent af verdensmarkedet for smartphonetelefoner mod Apples 17,7 procent, men Samsung er gået tilbage fra en global markedsandel på 31 procent for et år siden, hvor Apple i samme periode er gået op fra 15,3 procent.

Selve smartphonemarkedet er dog vokset med hele 21 procent på et år fra 285 til nu 345 millioner telefoner.

Nummer tre er nu kinesiske Lenovo, som efter købet af amerikanske Motorola fra Google sidder på 5,4 procent af verdensmarkedet, mens kinesiske Huawei er nummer fire med en markedsandel på 5 procent.

På det samlede mobilmarked, alle prislejer inklusiv, fører Samsung med 22,2 procent, efterfulgt af Apple med 13,7 procent og Microsoft (som har købt Nokias mobilproduktion) med 7,6 procent.

pix-appletimcook

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen