Berlingske Business

Samsung leverer kanonregnskab efter turbulent år

SKOREA-ECONOMY-TELECOMMUNICATI
Samsung har leveret et kanonregnskab for årets første tre måneder. Hele 50 milliarder kroner lyder resultater på. Scanpix/Jung Yeon-je

Den sydkoreanske teknologivirksomhed havde svimlende 50 milliarder i overskud for årets første tre måneder.

Seoul. Samsung klarede sig forrygende i årets første kvartal, viser firmaets regnskab.

Den sydkoreanske teknologigigant havde et overskud på 6,7 milliarder dollar for årets første tre måneder. Det svarer til 50 milliarder kroner.

Overskuddet er 46 procent højere end i samme periode sidste år.

Samsung skriver i en bemærkning til regnskabet, at det blandt andet er øget salg af hukommelseskort, der fører til det flotte resultat.

Kvartalsregnskabet er det næstbedste nogensinde for Samsung.

SAMSUNG ELEC-SMARTPHONES/

Selskabets aktiekurs er steget stødt på det seneste, til trods for at selskabets direktør skal for retten i en stor korruptionsskandale i Sydkorea.

Samtidig er 2017 år nul efter skandalen med mobiltelefonen Samsung Galaxy Note 7, der måtte trækkes tilbage fra markedet.

Mobiltelefonen selvantændte i flere tilfælde, hvilket fik flymyndigheder i hele verden til at nægte at medbringe den type telefon om bord.

Samsung, der er verdens største producent af mobiltelefoner og hukommelseskort, leverer også deres produkter til konkurrerende selskaber. Blandt andet rivalen fra Apple.

pix-S7

- Overskuddet i første kvartal er grundlagt fra vores forretningsdel, der producerer komponenter. Der har vi opnået et stærkt salg af vores hukommelseskort og gode priser på salg af vores skærme, skriver virksomheden.

Det var dog ikke alle dele af forretningen, der klarede sig lige godt i årets første måneder.

Overskuddet på salg af mobiltelefoner gik 47 procent tilbage i forhold til året før.

/ritzau/AFP

pix-Ericsson

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen