Berlingske Business

Samsung lader op til rekordsalg

pix-Galaxy S6
Samsungs nye Galaxy S6-telefoner kan blive storsælgende - hvis Samsung ellers kan levere varen til ttiden. Arkivfoto: Peter Parks, AFP/Scanpix Foto:

De nye Galaxy S6-toptelefoner, som kan købes fra fredag, vil kunne bringe Samsung tilbage på mobiltronen - men produktionsbegrænsninger kan skade salget.

Samsung forventer rekordstort salg af sine to nye toptelefoner, Galaxy S6, som fra fredag er i handelen, og dermed vil Samsung kunne rykke tilbage forbi Apple og igen være verdens største smartphoneproducent efter tre måneders fravær på tronen.

Analytikere forudser en leverance på helt op mod 55 millioner Galaxy S6-telefoner i år, og Samsung, der er verdens største mobilproducent overhovedet, selv forventer, at der kan blive problemer med at levere især S6 Edge-telefonen med skærmen, der buer rundt om kanten, i det ønskede omfang.

Det siger Jong Kyun Shin, som er topchef i Samsung Electronics ifølge flere nyhedsbureauer.

Priser i den høje ende

»Vi arbejder hårdt for at løse vanskelighederne i forsyningskæden,« siger han om situationen, som kan vare ved »en tid« og kan betyde mistet salg.

Shin vil ikke fortælle, hvor mange telefoner Samsung venter at sælge, men har tidligere sagt, at Galaxy S6 vil slå forgængeren.

Galaxy S6-telefonerne kommer i handelen fredag i 20 lande, i Danmark fra lørdag den 11. april, hvor priserne ligger på 5.500 kroner for S6 med 32 gigabyte lagerplads og tusind kroner mere for S6 Edge.

Galaxy S6 og Galaxy S6 Edge er begge på 5,1 tommer og udstyret med en super-AMOLED-skærm, som på Edge-modellen går ud over kanten, så siden af telefonen fungerer som en miniskærm til korte beskeder. De to telefoner skal tage kampen op mod Apples iPhone 6-telefoner, som kom i efteråret og har ædt sig ind på Samsungs markedsandele.

Apple slog Samsung i Danmark

I Danmark har Apple i oktober-december 2014 for første gang overhalet Samsung som det mest populære smartphonemærke. Apple sad på 44 procent af smartphonemarkedet, mens Samsung dykkede til 32 procent, viser de nyeste tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt.

Apple solgte i oktober-december 2014 i alt 74 millioner iPhone-telefoner og nåede dermed ifølge analysefirmaet Strategy Analytics lige præcis forbi Samsung, som dog for hele året solgte 317 millioner smartphonetelefoner mod Apples 192 millioner.

De tidligere toptelefoner, Galaxy S4 og navnlig Galaxy S5, har ikke solgt nær så godt, som Samsung havde håbet, og derfor er strategien nu lagt helt om. Galaxy S6-telefonerne er designet fra bunden og er i metalramme mod de tidligere plastikrammer for at sætte et mere professionelt præg på telefonerne i forhold til prisen.

Samsung 18 mia. dollars mere værd

Analysefirmaet Nomura anslår, at Samsung har solgt 80 millioner Galaxy S3-telefoner siden lanceringen i 2012, mens der blev solgt 43 millioner Galaxy S4-telefoner fra lanceringen i april 2013 og bare til udgangen af december samme år.

Samsung ventes da også i forårskvartalet april-juni at få en bedre omsætning end sidste år på samme tid, siger analytikerne.

Samsung-aktien er siden 1. marts, da de nye toptelefoner blev vist frem for første gang, steget med 9,3 procent og har dermed gjort Samsung 18 milliarder dollars mere værd, mens Apple i samme periode er blevet 16 milliarder dollars mindre værd, skriver nyhedsbureauet Bloomberg.

Den kinesiske mobilproducent Xiaomi, der kaldes Kinas svar på Apple, har netop sat verdensrekord ved at sælge 2,1 millioner smartphonetelefoner på blot 12 timer. Det skete på Mi Fan-festivalen, som holdes hvert år i forbindelse med Xiaomis fødselsdag. Sidste år solgtes der 1,3 millioner telefoner på samme tid.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen