Berlingske Business

Samsung klar med første TV-modtræk til Google

pix-Samsung-TV
Verdens største TV-producent, Samsung, vil nu lægge sin egen software i sine fladskærme. Her gør arbejdere en reklame for nye Samsung-fjernsyn klar op til åbningen i denne uge af verdens største forbrugerelektronikmesse i Las Vegas, USA. Foto: Steve Marcus, Reuters/Scanpix Foto:

Den sydkoreanske elektronikgigant forsøger nu at sætte sig på styringen af TV-markedet med sin egen konkurrent til Android, nemlig Tizen.

LAS VEGAS, USA: Samsung udfordrer nu Googles styresystem til fjernsyn og er klar med det første fladskærmsfjernsyn med den nye Tizen-software.

Verdens største TV-producent vil mandag aften, dansk tid, præsentere sit nye TV på verdens største forbrugerelektronikmesse, Consumer Electronics Show (CES), i spillebyen Las Vegas i det sydvestlige hjørne af USA. Dermed får Samsungs Tizen-software en helt ny scene at optræde på. Egentlig var den udviklet til mobiltelefoner.

Tizen på alle Samsung-TV i 2015

Alle de nye Samsung-fjernsyn, som kommer i handelen i 2015, vil bruge Tizen-styresystemet, når man skifter væk fra selve TV-programmerne og over til at bruge fjernsynets internetforbindelse. Dermed forsøger Samsung at få sat skub i Tizen og give større anledning til, at uafhængige programmører skal interessere sig for at udvikle applikationer og funktioner til Samsungs verden, sådan som de lige nu gør til Googles Android-verden og Apples iOS-verden.

Modsat mobilverdenen, hvor Android sidder hårdt på smartphonemarkedet med en global markedsandel på nu over 83 procent, er der på TV-markedet endnu ikke kommet et dominerende styresystem, som alle bruger og lægger ind på deres fjernsyn. I år ventes Samsung at sælge omkring 48 millioner TV-apparater på verdensplan. Rollen som dominerende TV-styresystem vil Samsung gerne spille, for den kaster penge af sig, når andre vil benytte softwaren.

Næsten alle Samsung-telefoner bruger Android

Samsung er også verdens største mobilproducent, men stort set alle Samsung-telefoner bruger Android som styresystem, og selv om Google ikke får store penge fra Samsung, fordi Android er lagt ud til fri afbenyttelse, bidrager hver eneste solgte Samsung-telefon til at befæste Googles position som den førende internetgigant og dermed også den førende mobilgigant. Det sikrer Google solide indtægtskilder fra reklamer samt fra de mange Google-applikationer, som er standardprogrammer i Android.

Samsung vil samtidig gerne skille sig ud fra mængden, og det er svært, når stort set alle mobilproducenter bruger Android. Desuden går Samsungs mobilsalg nu trægere end tidligere med vigende salg, hvilket har fået Samsung til nu at skære ned på antallet af forskellige mobiltelefoner.

Samsungs første mobiltelefon med Tizen kom for et år siden, og i efteråret kom de nye armbånd, som også brugte Tizen - og i øvrigt fungerer uden problemer sammen med Samsungs Galaxy-telefoner, der bruger Android.

Berlingske dækker Consumer Electronics Show (CES). Berlingske er inviteret af Branchen Forbrugerelektronik (BFE).

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen