Berlingske Business

Samsung kæmper stadig med mobilproblemer

pix-Galaxy S6
Samsung har haft problemer med at levere Galaxy S6 Edge-telefonen med den buede skærm, og det har kostet salg. Her ses Galaxy S6-telefonen i en butik i den sydkoreanske hovedstad, Seoul. Foto. Kim Hong-ji, Reuters/Scanpix Foto:

Den sydkoreanske gigant taber penge for syvende kvartal i træk, blandt andet fordi Samsung ikke kan levere sin toptelefon med skærm på kanten.

For syvende kvartal i træk falder overskuddet i den sydkoreanske elektronikgigant Samsung Electronics, hvilket kan være et tegn på, at de nye toptelefoner, Galaxy S6, ikke sælger så godt som ventet på grund af leveranceproblemer.

Samsungs overskud faldt i april-juni med fire procent i forhold til samme tidspunkt sidste år men ligger dog stadig på 6,9 billioner won eller 41,3 milliarder kroner. Analytikerne havde forventet et bedre resultat. Omsætningen faldt med 8,3 procent i forhold til sidste år til 53,4 billioner won.

Ingen fremgang i forhold til forgængeren

Samsung har netop brugt Galaxy S6-telefonerne - der er to: med og uden skærm langs kanten - som spydspids i sine bestræbelser på at genvinde tabt terræn på smartphoneområdet, hvor ærkerivalen Apple har gjort et drastisk indhug med sine iPhone 6-telefoner. Samsung har dog efter tre måneders fravær genvundet tronen som verdens største iPhone-producent, selv om Samsungs mobilsalg faldt med en femtedel sidste år.

Galaxy S6 har fået stor ros, også for sit design, men i nogen tid har der været tvivl om, hvorvidt Samsung kunne nå de salgstal, som er nødvendige. Samsung oplyser ikke selv konkrete salgstal for sine telefoner.

Salget af Galaxy S6-telefonerne er godt nok steget med 15 procent i forhold til årets første tre måneder, men dermed ligger det på omkring de 18 millioner styk, som forgængeren, Galaxy S5, solgte i 2. kvartal 2014. Til sammenligning solgte Apple 61 millioner telefoner i 1. kvartal.

Problemer med at levere til tiden

Samsung har i april-juni sloges med problemer med at kunne levere i samme tempo, som kunderne bestilte navnlig Galaxy S6 Edge-modellen med skærm på kanten. Det slår hårdt, fordi der er en god indtjening på netop de dyre toptelefoner. Samsung oplyser, at der nu er kommet styr på leverancerne. Spørgsmålet er så, om kunderne stadig er der eller i mellemtiden har valgt en anden telefon.

Apple rygtes - som sædvanlig - at være i gang med forberedelserne til en ny iPhone-telefon, som skal lanceres til efteråret.

Hvor det kniber med at få fremgang i mobildivisionen, har Samsung Electronics omvendt succes i sin halvlederdivision, som producerer hukommelseschips. Denne division har udviklet sig til at blive den bedst indtjenende i virksomheden.

Analytikere siger til nyhedsbureauet Reuters, at 3. kvartal står til at ligge på linie med 2. kvartal for Samsung Electronics.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen