Berlingske Business

Samsung i retten for manglende opdateringer

pix-Samsung
Samsung-telefoner bliver ikke opdateret, som de burde, fordi Samsung ikke gør Android-opdateringerne klar til sine telefoner. Derfor trækkes giganten nu i retten. Arkivfoto: Jung Yeon-je, AFP/Scanpix Foto:

Den hollandske forbrugerorganisation vil have mobilgiganten til at holde alle Android-telefoner opdateret.

Verdens største mobilproducent, Samsung, bliver nu trukket i retten af den hollandske forbrugerorganisation for manglende opdateringer af sin Android-mobilsoftware.

Forbrugerorganisationen Consumentenbond siger, at mindst 82 procent af alle de Samsung-telefoner, som sælges i Holland, ikke er blevet opdateret til den seneste udgave af Googles mobilstyresystem Android i de seneste to år. Det gør telefonerne sårbare i forhold til blandt andet sikkerhed, mener Consumentenbond.

Egne Android-udgaver forsinket opdatering

Android er verdens mest udbredte mobilstyresystem. Det ligger på omkring 85 procent af alle nyproducerede smartphonetelefoner i verden, hvor 13 procent kommer med Apples iOS-styresystem og lige under to procent med Microsofts Windows. Men hvor alle Apple-telefoner stort set konstant er opdateret til den nyeste udgave, er det langtfra tilfældet med Android-telefoner.

De enkelte mobilproducenter tilpasser nemlig Android for at kunne skille sig ud fra mængden. Det betyder, at hver gang Google kommer med en ny udgave af Android - hvilket sker rundt regnet en gang om året -, skal mobilproducenterne i gang igen med at tilpasse deres Android-version. I praksis bliver de ældre telefoner efterladt og bliver aldrig opdateret. Det er kun til de nyeste udgaver, at mobilproducenterne »skubber« opdateringerne ud. Man kan nemlig ikke bare selv hente opdateringerne; de skal gøres klar af mobilproducenterne.

Consumentenbond anklager Samsung for at give utilstrækkelige oplysninger, når man køber en telefon. Organisationen kræver klare udmeldinger fra Samsung om opdateringer, ligesom Samsung skal fortælle om kritiske sårbarheder, som har indflydelse på telefonens sikkerhed. Men frem for alt kræver forbrugerorganisationen, at Samsung løbende skal sørge for, at telefonerne faktisk opdateres, så sikkerheden er i orden, og så forbedringerne på telefonens ydelse slår igennem.

Også andre mobilproducenter sløser

Samsung sidder på omkring 80 procent af det hollandske smartphonemarked, men Consumentenbond fastslår, at andre producenter i lige så høj grad kan klandres for manglende opdateringer.

I Danmark sidder Samsung ifølge analysehuset IDC på omkring 36 procent af smartphonemarkedet.

Retssagen i Holland kommer, efter at det ikke lykkedes for forbrugerorganisationen og Samsung i december at tale sig til enighed.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen