Berlingske Business
13:35Pandora i kurs-hopla topper i Europa 

Samsung gør klar til mobilbetaling

pix-Samsung-betaling
Samsung gør klar til at lancere sin egen mobilbetaling, som umiddelbart kan bruges langt bredere end Apples. Arkivfoto: Andrew Burton, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Opkøb af amerikansk selskab vil gøre det muligt at bruge telefonen til betaling i 90 procent af alle butikker med det samme - modsat Apples løsning. Samsung ventes at afsløre detaljer om få uger.

Kampen på mobilbetalingsområdet mellem de store elektronikgiganter skærpes, efter at sydkoreanske Samsung har købt det amerikanske mobilbetalingsselskab LoopPay og dermed sendt et klart signal om, at Samsung agter at gå ind i en aggressiv konkurrence med ærkerivalen Apple.

Samsung er i færd med at bygge et helt økosystem af software og mobiltjenester op for at skille sine smartphonetelefoner ud fra mængden af øvrige Android-telefoner. Lidt over 80 procent af alle nye smartphonetelefoner i verden kommer med Android som styresystem.

Apple lancerede før årsskiftet sin mobilbetalingstjeneste, Apple Pay, hvor man i udvalgte butikker kan betale ved at trykke på en knap på sin mobiltelefon og dermed få trukket det skyldige beløb. Men det kræver, at de handlende installerer såkaldte NFC-chips i deres betalingssystemer, så mobiltelefonen kan koble sig på dem. Det vægrer mange sig ved, og en række store kæder har deres egne mobilbetalingssystemer.

LoopPays teknologi anvender umiddelbart sammen med magnetstribekortlæsere, som 90 procent af butikkerne allerede har. Dermed kan man umiddelbart betale næsten overalt.

»Hvis man ikke kan løse problemet med at blive accepteret af de handlende ved, at man kan bruge det store flertal af sine kreditkort, så kan det aldrig rigtigt blive ens tegnebog,« siger lederen af Samsungs globale innovationscenter, David Eun.

Mobilproducenterne prøver at skaffe sig øget betydning hos forbrugerne ved at omdanne mobiltelefonen til et kreditkort, fordi man stort set altid har telefonen på sig. Og når man først vænner sig til et mobilbetalingssystem, vil det være mindre sandsynligt, at man senere skifter mærke til en anden telefon, håber producenterne.

Google har også sit betalingssystem, Google Wallet, og internetauktionshuset eBay ejer Paypal, men mobilbetaling har endnu ikke fænget i USA.

Herhjemme har Danske Banks Mobile Pay sat gang i hurtig overførsel af penge, og senest har en lang række af de øvrige bankers fælles Swipp forsøgt at gøre Mobil Pay rangen stridig. Swipp-konsortiet købte i november de fire store teleselskabers mobilbetalingstjeneste Paii, som dog aldrig er nået ret langt fra start.

Samsung har endnu ikke annonceret sin egen mobilbetalingsløsning endnu. Det kan ske på verdens største mobilmesse, Mobile World Congress, som finder sted i Barcelona om et par uger, og hvor Samsung også ventes at lancere sin nye toptelefon, Galaxy S6.

Samsung og LoopPay har forhandlet i flere måneder. Samsung har tidligere investeret i LoopPay men vil ikke oplyse, hvad man har betalt for selskabet.

Apple sagde i januar, at Apple Pay nu kan bruges 220.000 steder i USA. Det er dog, som den amerikanske finansavis Wall Street Journal påpeger, kun en brøkdel af de anslået 12 millioner betalingssteder, der findes i USA.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen