Berlingske Business
17:42

Samsung genindtager mobiltronen

pix-Galaxy S8
Samsung har solgt ud af sin hidtidige topmodel, Galaxy S7, til billigere pris for at holde gang i salget, fordi mange har ventet på de nye Galaxy S8 og S8+ (billedet), som blev præsenteret 30. marts og sælges i Danmark fra 28. april. Arkivfoto: Kim Hong-Ji, Reuters/Scanpix Foto:

Apple fik tre måneder som mobilkonge, så slog Samsung tilbage.

Det holdt tre måneder. Så blev Apple vippet af pinden som verdens største smartphoneproducent, og Samsung er tilbage på mobiltronen.

Den sydkoreanske elektronikgigant leverede i januar-marts i alt 79,2 millioner smartphonetelefoner og sidder på 22,8 procent af det globale smartphonemarked. Det er præcis samme antal telefoner som et år tidligere, viser friske tal fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. Klækkelige rabatter på toptelefonerne Galaxy S7 og S7 Edge holdt salget oppe, mens alle ventede på, at Samsung ville lancere de nye Galaxy S8 og S8+, som kommer i handelen i Danmark fra i dag, 28. april, men allerede er blevet rost af anmelderne som det ypperste på mobilmarkedet netop nu.

Normalt går salget i stå, når alle ved, at den nye model kommer om kort tid, men det har rabatterne ændret på.

pix-Jeff Bezos

Huawei rykker stort frem

Apple solgte i januar-marts 51,6 millioner iPhone-telefoner og sidder dermed på 14,9 procent af markedet. Det er lidt flere telefoner end sidste år, men eftersom det samlede salg af smartphones er steget fra 332,9 millioner til nu 347,4 millioner, falder både Samsungs og Apples markedsandel.

Kinesiske Huawei, som herhjemme står for TDCs mobilnet, leverede 34,2 millioner mobiltelefoner i første kvartal - en stor fremgang på næsten 22 procent fra 28,1 millioner telefoner sidste år. Huawei har dermed 9,8 procent af verdens smartphonemarked. Huaweis P- og Mate-serier sælger godt. Mate 9 har alene solgt over fem millioner siden lanceringen i november, men det kniber med at få fat på det store, amerikanske mobilmarked. De nye P10- og P10 Plus-toptelefoner skal forsøge at ændre på det - og forsøge at æde af Samsungs og Apples brugerskare.

Verdens nummer fire på smartphonemarkedet er kinesiske Oppo, som med 25,6 millioner leverede telefoner i januar-marts sidder på 7,4 procent af markedet, mens ligeledes kinesiske Vivo leverede 18,1 millioner telefoner og dermed har 5,2 procent af smartphonemarkedet i verden. Begge sælger dog altovervejende i hjemlandet Kina og nabolandene og er derfor forholdsvis ukendte i Europa.

pix-OnePlus 3T

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen