Berlingske Business
08:14Gourmet-pizzakæde åbner flere steder i Danmark

Samsung får kørekort til selvkørende biler

pix-Samsung
Samsung må nu afprøve selvkørende biler på vejene i Sydkorea. Arkivfoto: Yeon-Je Jung, AFP/Scanpix Foto:

To uger efter Apple får den sydkoreanske elektronikgigant lov til at rulle rundt i selvkørende biler på vejene.

Mens Apple sammen med elbilproducenten Tesla skubber på for at få den vestamerikanske stat Californien til at gøre reglerne for selvkørende biler på vejene klarere, har Apples sydkoreanske rival Samsung nu fået lov til at afprøve sine selvkørende biler på offentlige veje.

Apple fik 14. april tilladelse til at kunne teste selvkørende biler på de californiske veje, men ligesom Samsung fokuserer Apple ikke på at producere egne biler men derimod på de styresystemer og dele, som gør bilerne selvkørende. Samsung arbejder således med Hyundai-biler, som også produceres i Sydkorea. Disse er udstyret med avanceret måleudstyr og teknologier, der kan tage ved lære af folks kørselsmønstre.

Samsung vil ikke bygge biler selv

»Samsung Electronics planlægger at udvikle algoritmer, målere og computermoduler, der vil skabe en selvkørende bil, som man kan stole på selv under de værste vejrforhold,« lød udmeldingen fra Samsung mandag, efter at kørselstilladelsen var givet.

Samsung er ifølge den britiske finansavis Financial Times den første elektronikgruppe i landet, som får tilladelse til at afprøve selvkørende biler. 19 andre tilladelser blev udstedt sidste år, den første til Hyundai.

Samsung har arbejdet på området siden 2015 men købte i oktober 2016 den amerikanske leverandør af bilkomponenter, Harman International, for otte milliarder dollars.

»Vi er ikke interesseret i at bygge biler,« sagde Young Sohn, der er Samsungs chefstrateg, i november.

pix-B&O-lyd

Apple: Strammere regler, tak

Apple, der står bag iPhone-telefonerne og iPad-tavle-PCerne, opfordrede fredag i sidste uge de californiske myndigheder til at stramme op på kravene til testen af selvkørende biler, »således at hurtig teknologisk udvikling kan opnåes, samtidig med at man styrker sikkerheden for den rejsende offentlighed«, skriver nyhedsbureauet Reuters.

Californien er stedet i USA, hvor selvkørende biler afprøves i stor stil, også på offentlige veje, om end i begrænset omfang.

Lige nu kræver Californien, at selskaberne indrapporterer, hvor mange gange det selvkørende system er blevet slået fra, og mennesker har overtaget kontrollen med bilen som følge af en systemfejl eller en sikkerhedssituation, som skyldes trafikken, vejret eller vejforholdene. Apple ønsker reglerne udvidet til også at omfatte de situationer, hvor mennesker griber ind for at forhindre mindre trafikproblemer. Apple ønsker det også gjort klart, at der skal kræves tilladelse til avancerede systemer, selv om der er en såkaldt sikkerhedschauffør til stede.

Apple har ikke selv talt om en egenproduceret bil, men teknologigiganten har ansat i massevis af bileksperter gennem det seneste år. Apples tilladelse gælder tre Lexus-biler.

Internetgiganten Google har etableret sig eget selskab for selvkørende biler, Waymo, og har gennem en lang periode afprøvet sine vogne på vejene. Også kørselstjenesten Uber arbejder på selvkørende biler.

 Business, Technology, Internet and network concept .

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen