Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Samarbejder om CRM

Definitionen på CRM er kort: at behandle kunderne efter fortjeneste.


Udsagnet kommer fra Ib Jensen, Adaption, Århus,

som rådgiver små og mellemstore virksomheder om indførelse af CRM og sælger CRM-systemet SuperOffice. Han

oplyser, at 1.100 virksomheder i Danmark betaler for vedligehold af systemet, men at mange flere bruger SuperOffice. Adaption overlader

den tekniske side af sagen til IT-firmaet b-team, der ligger i Århus Udviklingspark.


b-team evaluerer kundens IT-system

og undersøger bl.a., om pc''erne og serverne er stærke nok til at bære et CRM-system, hvordan tages der backup af

dokumenter, og fungerer antivirus-programmet.


- I næsten alle virksomheder er der IT-forhold, der skal rettes op på. Mange

vigtige dokumenter ligger på medarbejdernes pc, og der tages ikke backup. Det foregår kun på serveren. Mange mindre

virksomheder tror, de er beskyttet mod virus, fordi de købte et antivirusprogram for to år siden, men det bliver ikke

vedligeholdt selv i virksomheder med en IT-ansvarlig. Han/ hun er som regel IT-ansvarlig på deltid og har andre arbejdsopgaver, siger

direktør Morten Bilde, b-team, der har to ejere og tre ansatte.



Modent marked

Ib Jensen: - Det er jo en katastrofe

for en installatør af et CRM-system, hvis det ikke fungerer af tekniske grunde. Når et nyt produkt lægges oven på

det eksisterende IT-system, får det nye som regel skylden, hvis IT-systemet går ned.


Ib Jensen vurderer, at markedet

for CRM er tæt ved at være modent. Flere og flere virksomheder erkender, at de har behov for et salgs- og kundestyringssystem,

fordi de ikke kan øge salget ved at løbe stærkere, siger Ib Jensen.


Ifølge ham handler Customers Relationship

Management (CRM) om både psykologi og teknik. Det psykologiske aspekt ligger i, at virksomheder tvinges til at tage stilling

til hvem, der er deres vigtigste kunder. Og nok så væsentligt: de må gøre op med det gamle dogme, at kunder

er noget, der tilhører den enkelte sælger.


- Sælgere betragter ofte kunder som deres ejendom. De har i årevis

haft individuelle systemer, ofte er mange informationer end ikke blevet skrevet ned, fordi sælgerne har haft dem i hovedet.

Men når firmaet indfører CRM, skal mange sælgeres arbejdsfacon og indstilling bearbejdes og ændres. CRM handler

bl.a. om, at samtlige sælgere deler den viden, de enkelte kollegaer får ved dialog med kunder og efterfølgende

taster ind i IT-systemet, så en syg sælger eller andet fravær ikke medfører forringet kundeservice, når

en eller flere kollegaer træder til. Men det er vigtigt, at ledelsen stiller krav og involverer sig, fordi der skal ændres

en masse forretningsgange ved indførelse af CRM, fremhæver Ib Jensen, HD(A) HD(i). Han har 20 års erfaring i IT-branchen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen