Berlingske Business
17:53Tak for i dag

Salget af tablets styrtdykker

pix-Tavle-PCer
Microsofts egenproducerede Surface Pro-tavlecomputer er af den slags modeller, som vinder stort frem i øjeblikket, fordi de kan meget mere end de almindelige tavle-PCer, som ikke har så mange hestekræfter og derfor ikke kan køre mange af de programmer, som folk føler, at de har brug for på farten. Arkivfoto: Bryan Thomas, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Flere og flere vil have en »ordentlig« computer, som også kan løse de tungere opgaver. Hele markedet er derfor ved at ændre sig.

Interessen for at købe en tavle-PC fortsætter med at falde. I april-juni blev der solgt 12,3 procent færre på verdensplan end for et år siden, for nu vil folk i stedet have skærme, som de kan bruge til egentligt at arbejde på, og derfor vokser behovet for udstyr med Windows.

Sammenlagt blev der ifølge analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt, solgt 38,7 millioner tavle-PCer i 2. kvartal - et fald fra 44,1 millioner for et år siden. Og det er stadig udstyr med Googles mobilstyresystem Android, der dominerer. 65 procent af alle solgte tavle-PCer leveres med Android, mens blot 26 procent kommer med Apples iOS. Microsofts Windows udgør de sidste ni procent af markedet.

pix-Aquaris M10

2-i-1-computere med hestekræfter vinder

Det er dog ved at ændre sig. Tavlecomputere har indtil nu mest været brugt til at se film og TV på eller til lettere og mindre opgaver, men efterhånden som folk har vænnet sig til størrelsen - en tavle-PC findes fra typisk syv tommer i skærmestørrelse til op mod 12 tommer -, vil man gerne kunne mere og mere og forventer det samme, som en rigtig bærbar PC kan levere.

Derfor er salget af de såkaldte 2-i-1-computere vokset gennem lang tid, om end standard-tavle-PCerne stadig udgør mer eend tre fjerdedele af markedet, men det voksende salg af 2-i-1-computere betyder, at gennemsnitsprisen på en solgt tavle-PC vokser - faktisk er den ifølge analysefirmaet Strategy Analytics gået ni procent op på et år.

2-i-1-computerne er ofte lidt kraftigere tavle-PCer med et tastatur, som kan kobles på og af efter behov, og som ofte i tastaturet har et ekstra batteri, så udstyret kan klare sig langt længere, før der er behov for en stikkontakt.

pix-Surface

Og her kommer bl.a. Android til kort, fordi der ikke findes »tunge« programmer til Android.

»Lige nu er det vanskeligt for Android at konkurrere med 2-i-1-produkter med iOS eller Windows. De næste 12-18 måneder vil dog blive meget interessante, eftersom Google lancerer sin næste udgave af Android med bedre understøttelse af multitasking (flere programmer i brug på én gang, red.),« siger Jitesh Ubrani, senioranalytiker hos IDC, og fremhæver, hvordan Google ventes at lade Android og det andet Google-styresystem Chrome, som lige nu anvendes på billigere bærbare, blive hinanden mere lig.

Windows vinder frem

Androids manglende tunge programmer har sikret Microsoft en lidt uventet succes med den egenproducerede Surface Pro-tavlecomputer, der nu er kommet i fjerde udgave, og som dermed er fri af de - mange - børnesygdomme.

pix-iPad Pro

Den er en fuldblods Windows-PC men i mindre størrelse. Ifølge analysefirmaet Strategy Analytics blev der i april-juni på verdensplan solgt 6,7 millioner Windows-tavle-PCer - en stigning på 43 procent fra de 4,6 millioner sidste år -, hvilket tilsikrer en markedsandel for Windows på hele 14 procent.

Også Apples nylige iPad Pro, som tilsvarende hører til i den større ende, har fundet et publikum, hvor Apples almindelige iPad-modeller er gået tilbage i salg ti kvartaler i træk, altså to og et halvt år.

Når Android stadig sidder så solidt på tavle-PC-markedet, skyldes det, at Android bruges på en bred palet af især billigere tavle-PCer til alt fra 700-800 kroner til flere tusinde kroner. Det har sikret Android en stor udbredelse på også tavle-PC-markedet, ligesom Android sidder solidt på smartphonemarkedet, hvor over 80 procent af alle smartphones i verden forlader fabrikkerne med Android forinstalleret.

pix-Aquaris M10

Trods tilbagegangen var Apple ifølge IDC i april-juni fortsat den største enkeltleverandør af tavle-PCer til markedet, nemlig 10 millioner, hvor sydkoreanske Samsung, der ligeledes er verdens største mobil- og TV-producent, leverede seks millioner, mens kinesiske Lenovo stod bag 2,5 millioner og ligeledes kinesiske Huawei 2,2 millioner tavle-PCer. Amerikanske Amazon leverede 1,6 millioner styk, mens 16,4 millioner kom fra andre producenter.

Mobilmarkedet oplever heller ikke så gyldne tidligere som før. I hele første halvår af i år har udviklingen stort set været flad, viser IDCs tal. Godt nok blev der i april-juni stadig solgt 343,3 millioner smartphonetelefoner, men det var kun en stigning på 0,3 procent i forhold til for et år siden.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen