Berlingske Business

Særskat på mobiltelefoner opgivet

Særskat på mobiltelefoner opgivet - 1
Der var lagt op til en særskat på 14 procent oven i prisen på mobiltelefoner i EU. Foto: Colourbox

EU dropper tanken om en særskat, som ville have gjort mobiltelefoner 14 procent dyrere.

En planlagt EU-særskat på mobiltelefoner bliver alligevel ikke til noget.

EU besluttede onsdag at droppe den kontroversielle plan om særskatten på mobiltelefoner. Den ville havde øget priserne på telefonerne og sandsynligvis bidraget til et yderligere fald i salgstallene.

Ifølge det svenske EU-formandskab, som trådte til onsdag, stemte et stort flertal af de 27 EU-lande for, at mobiltelefoner skal kunne handles toldfrit.

Skat på TV og GPS-satellitnavigation

»Vi har brug for flere produkter og områder, som går fri af skatter, ikke færre, og derfor er dagens beslutning og den opbakning, som den fik, et meget positivt signal,« sagde den svenske handelsminister Ewa Björling efter mødet.

I december kom EU-Kommissionen med forslaget om, at mange telefoner skulle omklassificeres som »multifunktionelle apparater«. Dermed skulle de pålægges 14 procent skat, hvis de havde indbygget TV-modtager, og 3,7 procent skat, hvis de havde indbygget GPS-satellitnavigation.

De europæiske storproducenter af mobiltelefoner, finske Nokia og svensk-japanske Sony Ericsson, har kæmpet hårdt imod den foreslåede afgift.

Der bliver i Europa fortsat produceret mobiltelefoner i Storbritannien, Finland, Estland, Ungarn og Rumænien.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen