Berlingske Business

Sådan ser det nye Apple Watch ud

pix-Apple Watch
Apple Watch er godt nok det bedst sælgende smarturmærke, men selve salget er gået 55 procent tilbage på et år. Arkivfoto: Andrew Kelly, Reuters/Scanpix Foto:

Den nye iPhone 7 forventes at få selskab af et nyt smartur med indbygget GPS i håbet om, at det kan skabe det manglende gennembrud for urene, som der sælges stadig færre af. Se her, hvad Apple Watch 2 vil byde på.

Det bliver ikke kun en ny iPhone 7, som Apple-topchef Tim Cook vil kunne vise frem i begyndelsen af september. Et nyt og hurtigere Apple Watch 2 med blandt andet GPS og længere batteritid er med i lommen i håbet om, at ursalget denne gang vil blive til noget, der kan hjælpe på det trængte mobilsalg.

Apple har stadig ikke officielt meddelt, at der overhovedet kommer nye produkter, men forventningerne hos mange er, at datoen bliver 7. september, og at iPhonen sandsynligvis vil være i handelen et par uger senere.

Salget er gået 55 procent tilbage

Apple troede selv, at Apple Watch - et håndledsur, der er koblet trådløst sammen med mobiltelefonen og kan f.eks. vise beskeder, måle puls m.m. - ville blive det hit, som kunne åbne en ny flanke for Apple, da det kom ud for to år siden. Det er langtfra sket. De såkaldte smarte ure fra både Apple og andre producenter har slet ikke solgt i noget betydeligt antal. Apple Watch-salget faldt med 55 procent i april-juni, viser opgørelsen fra analysehuset IDC, der følger teknologimarkederne tæt. Det svarer til et salg på 1,6 millioner ure mod 3,6 millioner for et år siden, og det samlede salg af smarte ure er gået 32 procent tilbage til 3,5 millioner styk i 2. kvartal i år.

Apple sidder stadig på 72 procent af salget med Samsung på andenpladsen med en markedsandel på 16 procent, men det er ikke tal, som nogen af producenterne er spor tilfredse med.

For Apple er det ekstra alvorligt, fordi iPhone-salget to kvartaler i træk er gået ned - for første gang, siden den første iPhone kom i 2007. Apple henter næsten 57 procent af alt sit salg på netop iPhone-telefoner. Derfor forsøger giganten konstant at finde nye områder, som kan opveje den manglende indtjening.

Apple har for nylig opdateret sin særlige udgave af iOS-softwaren til urserien, Watch OS 3.

Artiklen fortsætter under grafikken

GPS, vandtæthed, barometer og bedre batteri

Apple Watch 2, som i udseende vil ligne forgængeren, vil ifølge det amerikanske magasin Forbes kunne arbejde betydeligt hurtigere. Der har været meget kritik af, at uret og småprogrammerne på det reagerer alt for langsomt. Apple Watch 2 vil også få GPS og barometer, som kan måle det atmosfæriske tryk, og det bliver mere vandtæt end forgængeren. Forventningen er også, at uret får Facetime-kamera, så man kan videosamtale på det ligesom med Skype. Batteriet skal også kunne holde længere og ikke trænge til en stikkontakt hver eneste nye dag.

Det nye Apple Watch 2 ventes at koste det samme som forgængeren, der til gengæld vil gå ned i pris i håbet om, at det vil urene ud til flere op til den vigtige julehandel, hvor teknologiproducenter ofte henter helt op mod 30 procent af hele årets omsætning. Mange af smarturene koster uanset producent nær halvdelen af prisen for en ny telefon - og så virker de i øvrigt kun sammen med de nyeste telefonmodeller.

Da der formodentlig er pæne lagre af usolgte ure af første generation, vil førstegangskøbere dermed kunne prøve, om et smartur overhovedet er noget, ved at vælge den snart billigere mens ensudseende model.

Flere af Apples konkurrenter har ure, som har indbygget SIM-kort, så de ikke behøver en telefon for at holde forbindelsen til mobilnettet. Det forventes det nye Apple Watch 2 stadig ikke at kunne.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen