Berlingske Business
12:39Kina vil i højere grad belønne elbilproducenter

Sådan får internetgiganterne dig til at købe mere

pix-Pinterest-købeknap
Overskrift
Sådan ser den nye købeknap ud i Pinterest. Foto: Pinterest
pix-E-handel
Overskrift
De store internetaktører ser en forretning i at få deres brugere til at købe ind over nettet. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Google, Pinterest og Instagram vil have del i mobilhandelen. En særlig knap er vejen frem.

Mobil- og internetbrugerne skal lokkes til at trække dankortet op ad lommen, når de bruger søgetjenester og sociale applikationer. Både Google, Pinterest og Instagram indfører nu en »Køb«-knap for at få bedre fat på den gryende mobilhandel.

Internetgiganten Google bekræftede forleden, at der kommer en »Køb«-knap ved siden af søgeresultaterne. Det vil ifølge Googles forretningsdirektør Omid Kordestani nedbringe »gnidningerne« for brugerne, så de køber mere ind på nettet. Her presses Google betydeligt af konkurrenten Amazon, som nok er verdens største internetbutik, og hvor mange nu er begyndt deres søgning, når de skal købe noget. Jo flere søgninger der begynder hos Amazon, jo færre klik får Googles søgeannoncer, som udgør størstedelen af internetgigantens indtægter.

»Nært forestående«

»Der er kommer en købeknap, og den er nært forestående,« sagde Omar Kordestani.

Google er verdens mest brugte søgetjeneste. Omkring 90 procent af alle søgninger i Europa sker gennem Google.

Også de to billedfokuserede nettjenester, Pinterest og det Facebook-ejede Instagram, stiger med på vognen. Pinterests topchef, Ben Silberman, har indgået aftaler med detailhandelskæder som Macy's og Nordstrom. Flere end to millioner produkter vil kunne købes gennem Pinterest på iPhone og iPad senere i juni i USA i forbindelse med sommerferien, mens applikationer til Android-brugere og til lande uden for USA vil komme senere.

Pinterest-brugerne vil kunne købe varerne uden at forlade applikationen ved at bruge deres kreditkort, og detailhandlere vil kunne sætte reklameknappenåle (»pins«), så deres varer kommer ud til et nyt publikum.

Køb sker ikke i Instagram

Facebooks Instagram-fotoapplikation, som har over 300 millioner brugere, vil gøre det muligt for detailhandlere at sælge gennem Instagrams mobilapplikation. Her vil annoncørerne kunne tilføje en knap, som skal lokke brugerne til at klikke sig frem til deres netbutik, til at installere en app eller til at melde sig til en mailingliste, skriver den britiske finansavis Financial Times.

Instagrams salg foregår altså ikke inde i selve appen, men Facebooks enorme viden om sine brugere og deres interesser m.m. vil kunne gøre reklamerne meget målrettet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen