Berlingske Business
12:39Storaktionær i Ablynx købte op to dage efter Novo-bud

Sådan får du det billigste mobilabonnement

Mobilabonnement
Der kan være mange penge at spare ved at gå efter det billigste mobilabonnement, viser ny prissammenligning. Foto:

Der kan være op mod 2.000 kr. at spare om året på samme type abonnement ved at vælge det billigste frem for det dyreste mobilselskab, viser ny prissammenligning. Se her, hvor meget du kan få ud af at skifte udbyder.

Hvornår har du sidst undersøgt, om du betaler for meget for dit mobilabonnement? En stor sammenligning af teleudbydernes priser viser, at der kan være flere tusinde kroners forskel på næsten tilsvarende abonnementer.

Det er prissammenligningsportalen Samlino.dk, der har haft mobilselskabernes priser under lup for Berlingske Business. Da der er forskel på, hvor stort folks behov for taletid og data er, har Samlino.dk delt sammenligningen op i tre typer abonnementer: En lille, en mellem og en stor pakke.

pix-Shine

Den lille pakke dækker over abonnementer med tre til seks timers taletid og en til tre GB data. Og det er der ifølge Samlino.dk syv selskaber, der tilbyder. Det billigste abonnement indenfro denne kategori får man hos Oister, der på årsbasis tager 828 kr. for tre timers taletid og 2 GB data om måneden, mens Telia tager 1.305 kr. for et abonnement med fire timers tale og 2 GB data.

»På trods af at det er de helt små abonnementer, vi kigger på, er der alligevel næsten 500 kr. at spare om året fra den dyreste til den billigste leverandør,« siger Robert Juul Glæsel, partner i Samlino.dk.

pix-Mobildækning

Så får man til gengæld også en times ekstra taletid for de 500 kr.

(teksten fortsætter under grafikken)

Lille pakke

Artiklen fortsætter under billedet
Lille pakke

På mellempakken, som er abonnementer med mellem syv og ti timers taletid og fem-syv GB data, er der godt en tusse at spare. Her er DLG Tele dyrest med et abonnement til 2.028 kr. om året for ti timers tale om måneden og 5 GB data.

RB PLUS To ud af tre tjekker arbejdsmail i ferien

»For en fuldstændig identisk pakke, dog kørende på to forskellige net, kan man spare 1.080 kr. ved at vælge den billigste frem for den dyreste leverandør. Igen har Oister lagt sig alene i front med den mest aggressive pris, mens der lige efter ligger seks forskellige leverandører på det samme prispunkt, med svagt differentieret indhold," siger Robert Juul Glæsel.

(teksten fortsætter under grafikken)

Mellem pakke

Artiklen fortsætter under billedet
Mellem pakke

Til de storsnakkende er der en besparelse på over 2.000 kr. at hente. I dette tilfælde er TDC dyrest med et abonnement til 3.588 kr. om året for fri tale og 10 GB.

»Her har Oister også lagt sig i front, men det er interessant at se, at de efterfølgende leverandører har mere differentierede prispunkter end i den mellem og den lille pakke,« siger Robert Juul Glæsel.

(teksten fortsætter under grafikken)

Stor pakke

Artiklen fortsætter under billedet
Stor pakke

Frederik Sjørslev Søgaard, direktør for TDC Privat, mener dog ikke, at man kan sammenligne de to abonnementer.

»Det er slet ikke et tilsvarende abonnement. Oister har 3G i sit abonnement, mens vi giver adgang til 4G på Danmarks bedste mobilnetværk ifølge Teknologisk Institut. Der udover har vi også EU-rejseklar inkluderet, så man kan ringe og sende beskeder gratis til alle danske numre, når man er i et EU-land. Desuden er der 100 MB data inkluderet i EU. Det er noget, kunderne er rigtig glade for,« siger han.

TDC-direktøren fremhæver desuden, at abonnementet også indeholder musiktjenesten TDC Play og gratis ekstra data SIM til iPad eller mobilt bredbånd dongle, så man kan bruge data på tværs af sine enheder. Og det er ifølge direktøren de godt 2.000 kr. ekstra værd.

»Ja det mener vi absolut, at det er,« svarer han.

Robert Juul Glæsel peger på, at der overordnet tegner sig et billede af et marked, hvor Oister hele tiden går forrest med at presse prisen, mens flere og flere af de andre leverandører lægger sig umiddelbart efter.

call

»Det ser ud til, at Oister har lagt en klar strategi om at levere mest tale og data til prisen,« siger han.

Både på den lille og på mellempakken tyder det dog på, at smertegrænsen er ved at være nået, da flere leverandører har fundet sig til rette lige i hælene på Oister, forklarer han.

TELECOMS-MWC/

»Det kunne tyde på, at der ikke kommer til at være større forskydelser i prisen på mellem og små abonnementer. På den store pakke kan vi til gengæld forvente yderligere fald, da vi ikke har samme konsensus omkring prisniveauet for de leverandører, der ligger efter Oister, hvilket tyder på, at bunden ikke er nået endnu,« siger Robert Juul Glæsel.

TDC har dog ingen planer om at gå Oister i bedene.

»Vi kommer aldrig til at være de billigste, da vi fokuserer på, hvad der er den bedste samlede løsning for kunderne,« siger Frederik Sjørslev Søgaard.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen