Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Så meget boomer danske mobilsites med Googles mobilvenlige algoritme

CHINA-BUSINESS/
Overskrift
Efter at Google har skruet på søgealgoritmerne, har mobilvenlige hjemmesider fået 32 pct. mere i trafik end de ikke-mobilvenlige sider. Foto:
rr
Overskrift
Mobilvenlige hjemmesider har fået 32 pct. flere besøgende fra Google end de ikke-mobilvenlige siden søgemaskinen skruede på algoritmerne. Undersøgelse: s360.

Efter at Google har skruet på søgealgoritmerne, har mobilvenlige hjemmesider fået 32 pct. mere i trafik end de ikke-mobilvenlige sider.

Google justerede den 21. april i år på algoritmerne bag søgemaskinen, så mobilvenlige hjemmesider fik en bedre placering, når der blev søgt på en smartphone.

Varslingen om ændringen løb som en steppebrand verden over og fik endda øgenavnet ‘mobilegeddon’ - det mobile ragnarok. Blandt andet fordi hjemmesider, der ikke var optimeret til mobilvisning, efter sigende ville blive ramt hårdt af ændringen. Alt mellem 30 og 90 pct. af en hjemmesides besøgende, kommer i dag fra mobilen.

cookie

Artiklen fortsætter under billedet
rr
Mobilvenlige hjemmesider har fået 32 pct. flere besøgende fra Google end de ikke-mobilvenlige siden søgemaskinen skruede på algoritmerne. Undersøgelse: s360.

Fire uger efter er det dog ikke gået helt så slemt som frygtet, skriver Version2. De hjemmesider, der ikke har været optimeret til mobilen, har faktisk ikke fået færre besøgende som frygtet, men har i stedet oplevet en lille fremgang på seks pct. fra Google.

Alligevel er der en stor forskel på de to typer af sider at spore. De mobilvenlige hjemmesider har nemlig oplevet at trafikken fra Google er steget med 38 pct. i de fire uger, efter opdateringen blev rullet ud. Opdateringen påvirker vel at mærke kun søgninger på mobilerne, mens søgninger på tablets og web er uændrede.

Det viser en undersøgelse, som søgemaskineoptimeringsvirksomheden s360 har foretaget blandt 60 danske sites over en periode på 14 uger - 10 uger før opdateringen og 4 uger efter Googles opdatering. 30 af de undersøgte hjemmesider blev af Google kvalificeret som mobilvenlige, mens de resterende 30 ikke var det. Undersøgelsen spænder fra sites med 100 besøgende om dagen til nogle med flere tusinde om dagen.

Google

Størstedelen af store danske sites går glip af søgefordele

Selvom man kunne forvente, at de ikke-mobilvenlige sider blev ramt negativt af opdateringen, så kan der være en forklaring på, at de har beholdt status quo.

»Man kan måske argumentere for, at hvis man antager at besøgstallet i gennemsnit burde stige uge for uge, så har de ikke-mobilvenlige hjemmesider faktisk “mistet” trafik når deres niveau er uændret,« skriver s360 i undersøgelsen.

Forskellen mellem de mobilvenlige og ikke-mobilvenlige hjemmesider er således på 32 pct., efter Google opdaterede algoritmerne.

Da undersøgelsen af ændringerne kun er baseret på fire uger og 60 hjemmesider, vil tallene kunne justere sig med tiden, oplyser s360, der dog alligevel pointerer at undersøgelsens resultater er statistisk signifikante.

Størstedelen af hjemmesiderne fra de største danske virksomheder går dog glip af de gode placeringer på Googles mobilsøgninger, fordi de ikke er optimeret til mobilvisning. Det viste en undersøgelse fra IIH Nordic tidligere, der påviste at 56 pct. af de 300 største virksomheder i Danmark ikke havde optimeret deres hjemmesider til mobilen.

pix-Shine

Google har selv lanceret et værktøj, der afgør, om en hjemmeside bliver vurderet som mobilvenlig eller ej af søgemaskinegiganten.

Selvom værktøjet giver et meget firkantet svar - enten er du mobilvenlig eller ej - så kan der alligevel godt være forskel på, hvor meget foran i køen på søgemaskinen de enkelte hjemmesider kommer alt efter hvilken grad af mobilvenlighed, de har.

»Der er bred enighed om, at det mere er en skala, hvor man er mere eller mindre mobilvenlig,« siger søgespecialist hos s360 Frederik Hyldig til Version2.

For at blive opfattet som mobilvenlig, skal hjemmesiderne optræde brugervenligt på en mobilskærm.

Det betyder blandt andet, at man ikke skal scrolle til siden, men kun op og ned. Knapper og links skal også være så tilpas store, at man ikke skal zoome ind for at trykke på dem. Og så har det en stor betydning, at hjemmesiden bliver indlæst så hurtigt som muligt - helst under ét sekund.

Deltag i debatten på Version2.

06BUS20150303-164751-35g.jpg

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen