Berlingske Business
09:48Mærsk-direktør: Der er store besparelser i vente

Så mange betaler for Apples musik

pix-Apple Music
Apple lancerede sin musikstreamingtjeneste, Apple Music, i juni, hvor 11 millioner brugere gik i gang med gratisperioden på tre måneder. 6,5 millioner hænger ved. Arkivfoto: Andrew Burton, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Den amerikanske IT-gigant Apples musikstreamingtjeneste, Apple Music, har fået en god start ifølge koncernens topchef. Mange menes dog at have glemt at melde sig fra, da prøveperioden på tre måneder udløb, vurderer iagttagere.

6,5 millioner brugere betaler for at lytte med på den amerikanske IT-gigant Apples musikstreamingtjeneste, Apple Music.

Det oplyser Apple-topchef Tim Cook på en konference organiseret af finansavisen Wall Street Journal, ,em han slår samtidig fast, at andre 8,5 millioner er i gang med deres gratis tremånedersperiode, så det samlede brugertal lander på 15 millioner.

»Jeg er rigtigt glad for det, og jeg mener, at startbanen er virkeligt god,« sagde Tim Cook.

Trods hans optimisme tror de fleste analytikere ikke, at Apple vil slå andre streamingtjenester af pinden, selv om Apple vil kunne udnytte samspillet med sin netbutik iTunes, der skabte et gennembrud for det digitale salg af musik i modsætning til CDer og LP-plader.

Mange har glemt at melde sig fra

Apple Music åbnede 30. juli. Efter tremånedersperioden skal man betale 10 dollars om måneden for at fortsætte. Hvor mange der ufrivilligt gør det, fordi de fra begyndelsen skulle indtaste deres kreditkortnummer, som pengene automatisk trækkes fra, medmindre man aktivt melder sig fra, står ikke klart.

Musikbrancheanalytiker Mark Mulligan fra Midia Research forudsagde i august, at op mod halvdelen af dem, der straks steg på Apple Music, har glemt at melde sig fra og dermed ufrivilligt betaler.

Den største spiller på markedet er svenske Spotify, som åbnede i 2008, og nu har 75 millioner brugere, hvoraf de 20 millioner betaler for at slippe for annoncer og for at få ekstra funktioner i deres abonnement. Apple Music er udelukkende en betalingstjeneste, så snart prøveperioden er udløbet.

En undersøgelse, som analysefirmaet Jackdaw Research offentliggjorde for nylig, viser, at det især er de ældre, der vælger at betale for Apple Music. 62 procent af alle under 35 år sagde stop, da prøveperioden udløb mens det blandt de over 35-årige kun var 33 procent, der droppede deres abonnement.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen