Berlingske Business

Så er halvdelen af Danmarks DAB-radiokanaler væk

pix-DAB
For en måned siden blev det digitale DAB-radionet i Danmark udvidet, så der blev plads til en række nye, landsdækkende kanaler. Nu er halvdelen af pladserne fyldt op - frem til 2029. Arkivfoto: Philips

Populære radiostationer indgår 12-årig aftale for at sikre sig pladsen på det nye, landsdækkende digitalradionet.

Halvdelen af de nye, landsdækkende radiokanaler, som der for en måned siden blev plads til på det digitale DAB-radionet, er nu fyldt op 12 år frem i tiden.

Selskabet bag de populære radiokanaler Voice, Pop FM og Nova FM har nemlig sikret sig frekvenserne frem til 2029. Bauer Media, som i alt driver syv radiokanaler i Danmark, satser dermed stort på digital radio.

Millionstor aftale

»Typisk varer sådanne aftaler to-fire år. Her har vi en aftale på plads for de næste 12 år, hvilket understreger, at man tror på DAB-radio. Men samtidig har Bauer Media sikret sig kanalpladsen, som vi forventer bliver udsolgt,« siger Martin Løbel, administrerende direktør for Teracom, som driver det danske radio- og TV-sendenet, til Berlingske.

Omkring 18 procent af al radiolytning i Danmark foregår på DAB-radioer.

Aftalen er et tocifret millionbeløb værd.

»Som alle andre medier bliver radio mere og mere digital. For radio betyder det på sigt, at lytningen flytter sig mod DAB+ og internettet, og for os er det vigtigt at sikre, at vores lyttere over hele landet kan få adgang til Bauers radiokanaler på de platforme, som de foretrækker,« siger Jim Receveur, som er administrerende direktør for Bauer Media.

Waoos adm. dir. Jørgen Stensgaard og Viasats adm. dir. Kenneth Krabbe

Der er ni kanaler tilbage - og flere interesserede

Han glæder sig over, at DAB+ giver mulighed for at få flere landsdækkende radiokanaler, samtidig med at det bliver billigere at nå ud til de tmeste af landet.

DAB-radiosignalet blev 1. oktober i år ændret til DAB+. Dermed blev der plads til flere kanaler på det digitale radionet, som kører parallelt med det gamle FM-radionet. Ekstra Bladet og BBC kom samtidig med, og derved er ni af de 18 kanalpladser på nettet nu fyldt op.

»Der er plads til ni kanaler endnu, og vi forventer, at der bliver fyldt op inden for de kommende 12-18 måneder. Vi er i dialog med otte-ti seriøst interesserede - dels nogen, der allerede laver indhold til radio som f.eks. podcasts, dels mediehuse og interesseorganisationer, som ser muligheden for at kunne blive landsdækkende for relativt få penge,« siger Martin Løbel.

pix-Efterår

Et dyk i lyttertallet - men på vej op igen

Skiftet fra DAB til DAB+ betød, at de ældste DAB-radioer ikke længere fungerede, fordi teknologien har udviklet sig. Og det kan aflæses på lyttertallene.

»Vi kan se et fald på 20 procent i DAB-lytningen, som dog er ved at løfte sig op igen. Mange har skullet købe en ny radio eller genindstille kanalerne. Det så vi også, da man i Norge skiftede i begyndelsen af året, så vi forventer, at vi forholdsvis hurtigt er oppe igen,« siger Martin Løbel fra Teracom, der ejes af den svenske stat.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen