Berlingske Business
17:45Business Live lukker for i dag - på gensyn i næste uge

Så er der ikke flere udsalgsvarer tilbage hos TDC

TDC
TDC med topchef Pernille Erenbjerg i spidsen er nu ikke længere et nordisk teleselskab men udelukkende en dansk storspiller med et fodaftryk i Norge. Foto:

TDC er nu et rent dansk-norsk foretagende med store problemer på hjemmefronten efter frasalget i Sverige, som gav penge til at sikre arbejdsro. Men udfordringerne står i kø.

TDC skulle bruge pengene i Danmark og Norge og havde ikke råd til også at skyde de nødvendige midler i at bringe sin svenske forretning i topform. Derfor blev TDC Sverige tirsdag solgt for 2,3 milliarder danske kroner til konkurrenten Tele2.

Dermed er TDC nu ikke længere et nordisk teleselskab men udelukkende en dansk storspiller med et fodaftryk i Norge. Her købte TDC i september 2014 Norges næststørste kabel-TV-selskab Get med omkring 500.000 kunder og ændrede – med daværende TDC-topchef Carsten Dillings formulering – rolle fra telekoncern til underholdningskoncern.

Vægten skulle nemlig ligge på at levere underholdning – film, TV og musik – over kabel-TV-nettet, de almindelige internetforbindelser og mobilnettet.

Derfor bliver alle TDCs danske privatkunder også om en lille uges tid samlet under YouSee-varemærket som led i den treårsstrategi fra januar i år, hvor TDC lod vide, at TDC Sverige var sat til salg for at skaffe penge til at dæmme op for kundeflugten i Danmark.

Det er nemlig Get, der har reddet TDCs regnskaber i mange kvartaler i træk, men i det seneste fra januar-marts i år måtte TDC notere sig et kundetab også her på grund af stigende konkurrence.

Masser af udfordringer i Danmark

»Nu har TDC ikke flere skud i bøssen, hvad frasalg angår, men har masse af udfordringer, så pengene – som jo ikke er en uudtømmelig pose – får hurtigt ben at gå på. TDC er finansielt i en situation, hvor man arbejder hårdt for at fastholde sin rating hos gældsratingbureauerne,« siger senioranalytiker Morten Imsgard fra Sydbank.

»Forretningerne i Danmark og Norge er som nat og dag. Det går faktisk godt i Norge, hvor Gets indtjeningsevne er stigende, og væksten fastholdes. I Danmark er forretningen meget udfordret, især på erhvervsmarkedet, som er ekstremt fokuseret på at få de laveste priser, hvilket gør ondt på TDCs tidligere høje indtjening. Derudover opdager kunderne, at underholdning kan strikkes sammen uden om kabel-TV, så YouSee er i en desperat kamp for at holde sig relevant,« siger Morten Imsgard, som følger telemarkedet tæt.

Smart-TV-producenterne laver deres egen software til underholdning, Amazon, Google og Apple har egne TV-boksløsninger, og stadig flere TV-kanaler sælger streaming direkte til kunderne, som så ikke behøver de traditionelle TV-udbydere som YouSee, der dermed mister stor indtjening.

Salgsprisen for TDC Sverige er ifølge topchef Pernille Erenbjerg lidt højere end ventet og skal især nedbringe TDCs gæld. TDC Sverige leverede 11 procent af TDCs samlede omsætning, hvor Norge bidrager med 12 procent.

Før købet af Get drev TDC udelukkende erhvervsforretning i Norge og Sverige. Get-opkøbet var et opgør med den hidtidige strategi, hvor TDC har solgt fra overalt undtagen i Danmark, siden fem britisk-amerikanske kapitalfonde i 2006 købte Danmarks største telekoncern og begyndte at splitte den ad for at tjene store penge på frasalgene.

Her blev TDC reduceret til selve Danmark og så erhvervsforretningerne i Norden. I april 2014 blev den finske forretning solgt fra for 1,15 milliarder kroner, som også fyldte et hul i TDCs kasse.

Nordisk lilleput

TDC er i Danmark størst på alle fire områder: fastnettelefoni, mobiltelefoni, TV og internetforbindelser. Det er unikt i Europa, hvor ingen andre tidligere statsmonopoler har bevaret alle fire forretningsområder under samme hat.

TDC er dog kun en lilleput sammenlignet med sine nordiske konkurrenter.

Svensk-finske Telia er Nordens største med norske Telenor som nummer to, og begge selskaber hører til blandt verdens ti største mobilselskaber – endnu, for både Telia og Telenor er i færd med at sælge ud i Eurasien, hvor de har været involveret i bestikkelsessager om mobillicenser.

Telia og Telenor forsøgte i 2015 at slå deres forretninger i Danmark sammen for at skabe mulighed for at tjene penge.

Det forpurrede EU-Kommissionen, som var klar med et nej, da selskaberne selv aflyste brylluppet. TDC sidder i dag på omkring 95 procent af al indtjening på telemarkedet. Telenor, Telia og »3« – i rækkefølge efter størrelse – skal dele resten.

Milliarddyr mobilkrig

Mobilpriskrigen har været hård ved alle teleselskaberne. Telenors administrerende direktør i Danmark, Jesper Hansen, anslog tidligere i år over for Berlingske, at den de seneste fem år har kostet selskaberne fem milliarder kroner.

Siden oktober er alle fire store selskaber dog i gang med at fjerne de billigste abonnementer for nye kunder for derigennem at presse priserne opad.

Den konstante udbygning og opgradering af de mange telenet koster store summer. TDC står igen i år for omkring halvdelen af de sammenlagt seks milliarder kroner, som teleselskaberne investerer i Danmark hvert år.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Business Direct Sponseret Se alle

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen