Berlingske Business

Så dyr blev Twitter-aktien

TWITTER-IPO/
Foto:

Det sociale medie Twitter bliver afregnet til 26 dollar per aktie, inden den første notering søsættes torsdag på Wall Street i New York.

Det oplyser noteringsbankerne med Goldman Sachs Group i spidsen flankeret af Morgan Stanley og JPMorgan Chase.

Det oprindelige introduktionsinterval lød på 17-20 dollar, men den store efterspørgsel fik introduktionsbankerne til at hæve prisen til 23-25 dollar. Alligevel var interessen for de 70 mio. udbudte aktier massiv, og selskabet kan nu se frem til at hente 1,82 mia. dollar via noteringen, der værdisætter Twitter til 14,2 mia. dollar.

- Både virksomheden og investorerne synes at være godt tjent med 26 dollar per aktie. De kunne have fået en højere pris, men de ​​valgte at holde prisen nede for ikke at gentage situationen ved noteringen af Facebook, siger fundmanager Lawrence Haverty fra Gamco Investors i Boston til Bloomberg News.

Børsnotering er den største i teknologisektoren, siden Facebook under tumultagtige forhold gik på børsen sidste år.

Den tweetende guldfugl har valgt New York Stock Exchange frem for Nasdaq, der traditionelt har været teknologiaktiernes børs og i de senere år har sikret sig børsnoteringen af selskaber som Facebook, Linkedin og Yelp.

Twitter så dagens lys i 2006 og er siden vokset til at blive et af de mest indflydelsesrige sociale medier. Det bruges flittigt som kommunikationsredskab af blandt andet berømtheder, politikere, sportsfolk, journalister og medier.

Sammenlagt menes der ifølge nyhedsbureauet AFP at være cirka 232 millioner aktive Twitter-brugere. Profilerne er offentlige, så alle kan vælge at følge med i, hvad der skrives i de kortfattede beskeder, som ikke må overstige 140 tegn.

Twitter blev også anvendt i stor stil, da det arabiske forår begyndte. Her blev det sociale medie blandt andet brugt til at opfordre folk til at demonstrere på Tahrirpladsen i Egyptens hovedstad, Kairo.

/ritzau/FINANS


Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen