Berlingske Business
08:18Grønt Europa i vente

Så dårligt informerer danske onlinebutikker om dine rettigheder

23BUSonline.jpg
Forbrugerne er generelt rådvilde, når det gælder regler for onlinehandel – primært fordi firmaerne ikke oplyser tilstrækkeligt derom. Foto: Thomas Lekfeldt

Mange danske onlinebutikker har ikke tilpasset sig den forbrugeraftalelov, som har været gældende godt et år. Dansk Erhverv mener, at reglerne er bureaukratiske og uhensigtsmæssig for virksomhederne.

Danskerne handler mere og mere på nettet, men i mange onlinebutikker bliver forbrugerne ikke korrekt informeret om den fortrydelses­ret, de har krav på.

En gennemgang af 100 danske onlinebutikker foretaget af advokatfirmaet Patrade Legal viser, at ni ud af ti onlinebutikker ikke lever op til de oplysningskrav, der har været gældende det seneste år.

I juni 2014 trådte den nye forbruger­aftalelov i kraft, men onlinebutikkerne oplyser ifølge advokat Mikkel Kleis, partner i Patrade Legal, i vid udstrækning ikke, hvilke rettigheder kunderne har, når de køber varer på nettet.

Til BT / BM / Scanpix

»Det generelle problem er, at butikkerne typisk opfylder kravene i den gamle forbrugerombuds­lov og ikke har taget så meget hensyn til de nye oplysningskrav,« siger Mikkel Kleis, som mener, at under­søgelsen af 100 onlinebutikker indikerer, at der er et problem.

»Reglerne er ændret for at imødekomme forbrugerne, men det er værst for butikkerne selv, hvis forbrugerne rent faktisk kender deres rettigheder, fordi forbrugerne får en bedre retsstilling, hvis butikkerne opgiver forkerte ting omkring returnering af produktet,« siger Mikkel Kleis og henviser dermed til, at onlinebutikkernes manglende overholdelse af oplysningspligten blandt andet betyder, at fortrydelsesretten forlænges fra 14 dage til 12 måneder.

Dansk Erhverv påpeger problemer

Mikkel Kleis har i kraft af sit virke som advokat interesse i at skabe synlighed omkring onlinebutikkernes manglende overholdelse af forbrugeraftaleloven. Men hos Dansk Erhverv er man også opmærksom på problemet med de manglende oplysninger om den nye forbrugeraftalelov på online­butikkernes hjemmesider. Ifølge Lone Rasmussen, markedschef i handelsmarkedet hos Dansk Erhverv, er ændringerne i forbruger­aftaleloven decideret uhensigtsmæssige for virksomhederne.

vd

»Virksomheder ønsker at leve op til de nye regler, men nogle har nok troet, at deres gamle betingelser var okay, siger Lone Rasmussen og fortsætter:

»Der er nok mange virksomheder, hvor man ikke har tænkt over, at man skal ajourføre hjemmesiden. Der er 13 nye informations­forpligtelser, hvoraf flere informationer skal gives flere gange, når der handles på nettet. Man kunne godt spørge sig selv, om én gang ikke er nok. Det er blevet meget omstændeligt og meget bureaukratisk.«

14 dages returret

I Danmark havde forbrugerne også inden lovændringen 14 dages returret på varer købt på nettet. De vigtigste ændringer i den nye lovgivning fra 2014 handler om at informere om forbrugernes fortrydelsesret og hånd­tering af returvarer. Inden for 14 dage kan forbrugerne fortryde deres køb og sende varen retur – også selv om varen har været brugt.

Wupti.com sælges til Dansk Supermarked

Det er så onlinebutikkernes ansvar at vurdere værdiforringelsen og fratrække et beløb for værdiforringelsen. Forbrugerne mister altså ikke fortrydelsesret, selv om varen er taget i brug, og her mener Lone Rasmussen, at reglerne er for vage.

»Mange onlinebutikker kan ikke sælge en brugt vare, og derfor er værdiforringelsen ofte 100 procent. Vi vil gerne tilbage til, at forbrugerne må prøve varen. Hvis de for­tryder købet, skal varen leveres tilbage i samme stand, så den kan sælges igen,« siger Lone Rasmussen.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen