Berlingske Business
17:31Business Live lukker for i dag - på gensyn i morgen

Så er den her: Design din nye bil og kom den i indkøbskurven på nettet

pix-VW
Up! bliver den første bil, som Volkswagens danske direktør, Ulrik Drejsig, sætter til salg på nettet, hvor man nu kan lægge den i indkøbskurven efter at have bestemt f.eks. motorstørrelse, farve og ekstraudstyr. Fotos. VW

Volkswagen åbner onsdag for, at man kan lægge en bil i indkøbskurven, og har fået hævet beløbsgrænsen for onlinehandel, så man også kan betale for den. Den første kan lige nå at få sin nye bil inden juleaften, lover direktøren.

Selvfølgelig kan man også købe en bil på nettet - nu kan man i hvert tilfælde.

Volkswagen i Danmark åbner torsdag morgen som den første i Europa for direkte salg af biler online. Udvalget er endnu begrænset, nemlig den nye mikrobil Up!, som der ifølge bilproducenten allerede ruller 50.000 styk af på de danske veje.

»Vi lægger for med Up!, som tiltrækker de yngste målgrupper, som klart er dem, der er mest interesseret i at købe på nettet. Hvis det går godt, kommer der flere modeller. Vi forsøger at få fat i en ekstra målgruppe, som ikke normalt ville besøge en bilforhandler søndag eftermiddag, men som kunne tænke sig at købe på nettet. Hvor stor interessen bliver, ved vi selvsagt ikke, men hvis vi om 12 måneder har fem-syv procent af privatsalget online, ville jeg være glad,« siger Volkswagens direktør i Danmark, Ulrik Drejsig.

Cyberbanditter

Klik og vælg - og læg i indkøbskurven

Ganske som PC-giganten Dell i sin tid gjorde det muligt at sammensætte sin egen computer, kan man hos Volkswagen klikke sig frem til den ønskede model og vælge motorstørrelse, farve og ekstraudstyr. Derpå skal man bruge sin NemID, hvorved bilen samtidig indregistreres hos Skat, og endelig vælger man, hvilket forsikringsselskab man ønsker at være forsikret hos. Til sidst beslutter man, hvilken Volkswagen-forhandler man ønsker at hente sin nye bil inden for ti hverdage og betaler så for varerne i indkøbskurven, ganske som mange vil være vant til, når de handler på nettet.

Man kan betale med dankort, Visakort, Mastercard, American Express og sågar MobilePay.

Det har været nødvendigt for Volkswagen at få dankortbestyreren Nets til at hæve den danske beløbsgrænse for onlinehandel fra hidtil 100.000 kroner til nu 150.000 kroner, for Up!-modellerne koster 120.000-130.000 kroner.

Hacker.

»Som bilbranche har vi behov for at lave en digital omstilling, selv om vi ikke er lige så hårdt ramt som andre brancher, , og vi kunne også godt tænke os at arbejde med privatleasing som onlineprodukt. Her er der ikke samme beløbsgrænser som på dankortet,« forklarer Ulrik Drejsig.

Årets julegave?

Der er vel stadig behov for at snuse til, mærke på og sætte sig ind i bilen, inden man træffer sit valg?

»Ja, kunderne er i dag ekstremt velinformerede, inden de møder op i forretningen. Derfor har salgsfolkene en stor opgave, for risikoen er der jo for at slippe kunden bagefter. Nu åbner vi for, at man også kan købe bil, når vi har lukket om aftenen, selv om flere forhandlere er begyndt at holde åbent til klokken 19 for at tilpasse sig kundernes ønsker,« siger Volkswagen-direktøren.

danske spil

Kan man nå at få den ultimative julegave til ægtefællen i hus?

»Nu lover vi jo levering inden for ti hverdage, men jeg vil godt garantere, at den første kunde når at få sin bil inden jul!« ler Ulrik Drejsig.

Volkswagen understreger, at almindelig 14 dages retur- og fortrydelsesret på onlinekøb også gælder her. Dog vil der blive trykket 3.880 kroner - nemlig indregistreringsgebyret - fra købssummen, ligesom Volkswagen trækker 1,50 kroner for hver kilometer, som bilen måtte have kørt i mellemtiden.

Brancheorganisationen Foreningen for Dansk Internethandel (FDIH) forventer, at danskerne i år vil købe for 100 milliarder kroner på nettet.

Nethandel julegaver

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen