Berlingske Business

Rygter om massefyring i IBM

Rygter om massefyring i IBM - 1
IT-giganten IBM (her det danske hovedsæde i Allerød) står foran en gigantisk fyringsrunde, siger medarbejderne. Foto: Torben Christensen, Scanpix

Gigantisk sparerunde vil koste 16.000 ansatte deres job, siger en medarbejdergruppe.

IT-giganten IBM vil senere på måneden give besked om, at 16.000 stillinger skal væk. Det vil være den største fyringsrunde siden 2002.

Det er medarbejdergruppen Alliance for IBM, der ifølge nyhedsbureauet Bloomberg forventer at høre udmeldingen fra den største teknologiarbejdsgiver. På alliancens netsted oplyses, at de 16.000 fyringer vil blive meddelt sidst i januar. Det vil i givet fald være flere, end da IBMs topchef, Sam Palmisano, i 2002 skar 15.600 arbejdspladser væk. IBM havde med udgangen af 2007 386.558 ansatte på verdensplan.

IT-giganten vil ikke selv kommentere forlydenderne.

»Vi afmåler konstant vor arbejdsstyrke og fortsætter med at investere i vækstområder,« lyder det fra talsmand Ian Colley.

IBM fremlægger snart regnskabet for 2008.

Også Microsoft står foran fyringsrunde

Også hos IBMs ærkerival, softwaregiganten Microsoft, rumsterer kraftige forlydender om nedskæringer. Nedgang i det globale salg kan nu koste tusindvis af Microsoft-ansatte jobbet. Kilder hos softwaregigaten bekræfter, at en sparerunde er på vej, men indtil videre er rygterne om massefyringer af omkring 17 procent af de ansatte heller ikke her blevet bekræftet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen