Berlingske Business

Rusland indfører også retten til at blive glemt

pix-Russisk
Retten til at blive glemt indføres fra årsskiftet også i Rusland. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Søgemaskiner skal slette oplysninger, der er forældede eller irrelevante. Kritikere frygter, at myndighederne kan misbruge loven.

Rusland har nu også indført retten til at blive glemt, så folk kan få fjernet personlige oplysninger fra søgemaskinerne på Internet.

Det russiske parlament, Dumaen, gav i fredags den endelig godkendelse til loven, som umiddelbart gør det samme, som EU-Domstolen i foråret 2014 krævede, at alle søgemaskiner skulle gøre i de 28 EU-land, nemlig give folk mulighed for at få fjernet oplysninger, der enten er forældede eller ikke længere relevante.

Ifølge det russiske nyhedsbureau TASS vil russerne nu på tilsvarende vis kunne få fjerne urigtige oplysninger eller oplysninger, der »ikke længere er relevante som følge af efterfølgende begivenheder eller handlinger«. Folk skal selv angive den konkrete netside, som bør udelades af søgeresultaterne, og internetselskaberne har derefter ti dage til at ændre resultatlisten.

Kritikere frygter misbrug

Nu mangler loven kun præsident Vladimir Putins underskrift.

De russiske netselskaber har kritiseret loven. Yandex, som er det russiske svar på Google, kritiserer, at man på den måde »begrænser den frie adgang til offentlige data«.

Kritikere siger, at loven er endnu et forsøg fra den russiske ledelse på at styre informationsstrømmen, fordi den kan misbruges til at få fjernet oplysninger, som det russiske styre ikke synes om. I forvejen håndterer den russiske regering hårdhændet enhver kritik.

Med loven udvides de beføjelser, som det russiske retsvæsen har, til også at omfatte udenlandske søgemaskiner, så længe de viser annoncer, som er målrettet det russiske publikum.

Loven ventes at træde i kraft i januar 2016.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen