Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Rullende enmandshær med »agentkuffert« sikrer bedre forbindelser

pix-Niels Kjærgaard
Her er manden - og kufferten. Niels Kjærgaard har sit måleudstyr med rundt, når borgere i Guldborgsund Kommune klager over dårlige mobilforbindelser. Dermed samler han vigtig dokumentation sammen, som kan bruges til at overbevise teleselskaberne om, hvor dækningen skal gøres bedre. Foto: Thomas Breinstrup

TDC pillede for fire år siden en mobilmast ned i protest mod skyhøje, kommunale lejepriser. Nu er Guldborgsund Kommune gået i front for at sikre sig gode forbindelser - med agentkuffert, heste og en dedikeret, tidligere socialrådgiver i front.

Det var det første sted i Danmark, hvor en mobilmast blev pillet ned, fordi kommunen satte lejeprisen på jord så meget op, at TDC nægtede at leje med. Fire år senere er det her, hvor kommunen har en rullende enmandshær, der på utraditionel vis, med en særlig »agentkuffert«, med hjælp fra den lokale rideklub og med held sikrer, at mobil- og internetforbindelserne bliver bedre overalt.

Niels Kjærgaard har siden marts været rullende bredbåndskonsulent i Danmarks 11.-største kommune, Guldborgsund, der - med egne ord - er forstad til såvel København som Berlin og dækker Østlolland samt hele Falster.

»Vi var den første kommune i Danmark, hvor TDC i 2012 pillede udstyr ned, fordi kommunen tog for høje priser. Det vil vi rigtigt gerne gøre noget ved, for det er bestemt ikke ambitionen at fastholde den strategi!« slår han fast med et stort smil.

pix-Tjekditnet.dk

Nogen bør skifte teleselskab

Guldborgsund Kommune har derfor sat 26 millioner kroner af mellem marts 2016 og marts 2019 til at sikre bedre bredbånds- og mobildækning til flest muligt af de omkriing 61.000 indbyggere.

»Opskriften er, at borgere og virksomheder gerne vil have bedre mobildækning. Leverandørerne vil gerne have tilfreds kunder, og kommunen vil gerne have tilfredse borgere, virksomheder og leverandører,« forklarer Niels Kjærgaard, som har en baggrund som socialrådgiver og derfor er vant til at tale med folk.

Det har han god brug for, for opgaven er at tage rundt og tale med folk, der melder om dårlige forbindelser.

pix-Mast

»Der er nogle få steder i kommunen, hvor dækningen faktisk er ringe. Men min erfaring fra at køre rundt og tale med folk er, at der mange steder viser sig at være dækning - blot fra et andet teleselskab end det, som folk tit har taget med sig, da de flyttede hertil. I andre tilfælde har forældrene en dårlig dækning, mens børnenes telefoner fungerer fint - fordi de har abonnement hos et andet selskab,« siger Niels Kjærgaard.

Ryttere tester mobilforbindelsen

Hans hvide varevogn med synlig påskrift samler indimellem kø, når han er ude. Men nogle gange handler det om problemer med det trådløse net derhjemme, og det kan Niels Kjærgaard ikke gøre helt så meget ved.

Men med i varevognen har han sin særlige »agentkuffert«, en halvstor, sort rejsekuffert med avanceret måleudstyr, udviklet af Netplan, som rådgiver virksomheder og kommuner om teleforhold. Her er fire telefoner - koblet på hvert af de fire, store teleselskaber: TDC, Telenor, Telia og »3« - samt grej og udstyr, som optager flere end 400 parametre hvert sekund og samler oplysningerne på et dækningskort.

pix-The Gin Tub

Samtidig er den lokale rideklub, Ferierytter.dk, som arrangerer ferierejser til hest med til at måle, om mobildækningen er i orden. Det er vigtigt, når rytterne bruger ridesportens svar på løbesportens Endomondo-app i deres træning, og så der altid kan tilkaldes hjælp, hvis nogen falder af hesten i et øde område.

Teleselskaber er begejstrede

Men Niels Kjærgaards feltarbejde er også vigtigt for andre områder af kommunens virke.

»Jeg bliver nu også involveret i andre projekter som telemedicin og turisme. For hvis vi laver naturturisme og placerer QR-stregkoder rundt omkring, skal de jo ikke placeres dér, hvor mobildækningen er dårligst,« forklarer han.

Teleselskaberne er begejstrede for Guldborgsund Kommunes kovending.

pix-Mast

»Vi har et rigtigt positivt samarbejde, og kommunen får barrierne revet ned, så vi i fællesskab kan sikre en bedre dækning til alle,« siger Jakob Willer, direktør i telebranchens organisation, Teleindustrien i Danmark.

Niels Kjærgaard anslår, at han indtil nu har besøgt omkring 70 hjem og drøftet mobil- og bredbåndsdækning.

Kommuner dropper lejepriser

Inden for få dage vil Energistyrelsen på www.tjekditnet.dk lancere muligheden for ikke blot at kunne undersøge, hvilke selskaber der kan levere hvor gode internetforbindelser, men også hvilke teleselskaber der kan levere hvilken mobildækning på præcis den adresse, hvor man bor.

Teleselskaberne i Danmark bruger omkring seks milliarder kroner om året i investeringer i deres infrastruktur, heriblandt bedre forbindelser i de områder, hvor de har eller gerne vil have kunder.

Nogle kommuner har valgt at stille jord gratis til rådighed for opsætning af master for at fremme udbygningen hos netop dem. De fleste anser det nemlig for afgørende vigtigt, at der er gode forbindelser, så folk kan bo og arbejde hvor som helst.

pix-iPhone

pix-Indendørs dækning

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen