Berlingske Business
17:32Renten faldt tilbage torsdag

Ro på, din chatbot-advokat klarer p-bøden, skilsmissen og det forsinkede fly

535124956.jpg
Foto: Iris.

I England og USA har en chatbot annulleret parkeringsbøder for 13 millioner dollars, og snart tilbydes der også hjælp til skilsmisser, forsinkede fly og sågar kriminalforsvar.

Vi omgives mere og mere af kunstige intelligenser, som vi kan tale med, bede om hjælp og få til at gøre ting for os. Det bedste eksempel er Apples personlige assistent, Siri, der altid er til rådighed med en vejrudsigt eller en Google-søgning på vores iPhones eller Amazons ditto, Alexa.

Disse tjenester går også under navnet chatbots, og i stigende grad bliver der opdaget nye muligheder for at bruge dem til mere end bare en privat gimmick. Fx kan de bruges til juridisk hjælp i forbindelse med alt fra skilsmissepapirer til parkeringsbøder, der ofte kan være kostelige at betale sig ud af hos "rigtige" advokater.

Mandag - Tryg/Morten Hübbe

En af dem, der er længst fremme i skoene på området er engelske Joshua Browder, som IDAs teknologipodcast Techtopia, fangede på konferencen EmTech på MIT Media Lab i Boston.

Joshua Browder forsøger at lave en automatiseret Robin Hood-agtig hjælper, der kan tilbyde juridisk assistance gratis til helt almindelige mennesker.

"Før i tiden har det juridiske system hjulpet samfundets stærkeste. Jeg vil åbne det, så alle har den samme juridiske styrke som milliardærerne, som vi læser om i aviserne," siger han til Techtopia og uddyber.

"Før min tjeneste eksisterede, var du i England nødt til at betale 50 pund for at komme ud af en 120 pund parkeringsbøde. Så det er snart ovre med den slags forretning. Og jeg tror i fremtiden, at det samme vil ske for advokater, der tager 9.000 dollars for en simpel skilsmisse."

108953069.jpg

Annulleret p-bøder for 13 millioner dollars

Idéen startede, fordi Browder selv har fået et væld af parkeringsbøder gennem tiden. Efter at være sluppet uden om at betale dem flere gange, begyndte flere af hans venner at spørge om hjælp. I stedet for at hjælpe dem individuelt, ville han hellere skabe en chatbot, der kunne hjælpe dem alle automatisk.

Hermed blev verdens første robotadvokat med det velklingende navn, Do Not Pay, skabt. Den har i dag reddet englændere og amerikanere fra parkeringsbøder på i alt 13 millioner dollars, og Joshua Browder er også ved at lancere tjenesten i Canada.

"Jeg kiggede på en masse offentlig data og fandt de 12 mest hyppige grunde til, at parkeringsbøder blev annulleret i England. Det var alle former for obskure ting såsom, at parkeringsbåsen var for lille ifølge loven og at skiltene var for svære at læse. Da jeg fik styr på det, fandt jeg ud af, hvilke spørgsmål man skal spørge om for at få udfyldt de her klagebreve, og så skabte jeg den software, der skulle til," forklarer Joshua Browder.

På baggrund af den store succes har Joshua Browder prøvet sig frem med andre juridiske tjenester, der rækker langt ud over parkeringsbøder.

"Jeg var så overrasket over, at det blev så succesfuldt, at det gik op for mig, at ideen om automatiserede juridiske tjenester er større end bare et par parkeringsbøder. Jeg tænkte, om det her kan udvides til at omhandle forsinkede fly og kampen mod din udlejer. Det har allerede virket på 300 områder som fx skilsmisser," siger han.

Nyt inddrivelsessystem til Skat koster 1, 1 milliard S kræver e

Chatbots er gode til det intime

En chatbot er måske ikke den værste, vi kan gå til, når vi skal have hjælp til et personligt anliggende. Det mener Adelyn Zhou fra firmaet Topbots, der hjælper virksomheder med at opbygge chatbots med hjælp fra kunstig intelligens. Vi er nemlig meget intime og private i vores samtaler med chatbots.

"Man siger i spøg, at når folk bygger en chatbot, så begynder vi selvfølgelig at snakke grimt til den, bruge bandeord og prøver at nedbryde den. Sådan er menneskets natur bare. Det andet, folk normalt gør, er, at score chatbotten, fortælle den, at de elsker den, at den er smuk og prøve at lure, om robotten har en form for personlighed," siger Adelyn Zhou til Techtopia.

Hun mener, at 30-40 procent af samtalerne fokuserer på de her ting. Men når folk er færdige med at drille chatbotten, begynder nogle at bruge den til mere produktive formål.

"Derfra har vi set, at mennesker finder chatbots nemmer at tale til. De er mere tillidsvækkende. Så i gennemsnit er mennesker mere tilbøjelige til fx at udfylde en formular, hvis den er i et samtaleformat," siger Adelyn Zhou.

Hun henviser til Disneys seneste chatbotkreation. Ud fra filmen Zootopia skabte de en Facebook Messenger-chatbot forklædt som detektiven Judy Hopps, der er hovedrollen, og som børn indimellem talte til i mere end 10 minutter.

06BUScloud-160012.jpg

Hvis Elon Musk kan sende raketter ud i rummet

Chatbot-advokater er blevet mødt med skepsis mange steder i advokatverdenen, hvor den generelle holdning ifølge Browder er, at deres arbejde ikke kan oversættes til algoritmer. Men det giver Joshua Browder ikke meget for.

"Jeg sidder i Silicon Valley og jeg ser førerløse biler hver anden dag, jeg ser Elon Musk sende raketter ud i rummet. Så hvorfor skulle det ikke være muligt at automatisere et par juridiske dokumenter," siger han til Techtopia.

Det er da heller ikke, fordi Joshua Browder klarer alting selv. Han har benyttet sig af den enorme ressource, der ligger i open source-værktøjer tilgængeligt på nettet såsom IBM's verdenskendte kunstige intelligens, Watson.

Joshua Browder mener, at der endnu er et enormt udækket område for chatbots på det juridiske område. Faktisk er det ikke mange af menneskets juridiske problemer – store som små - som ikke kan afhjælpes med en chatbot. Ambitionen er i hvert fald at tilbyde ethvert juridisk dokument, som almindelige mennesker konfronteres med dagligt, gratis.

"Fx hvis du kæmper med din kreditkortudbyder, eller hvis du køber noget, der ikke virker. Alt det, et normalt menneske vil møde i sit liv, vil jeg lave med en chatbot. Og i den fjerne fremtid vil jeg også lave kriminalforsvar. Hvis du er anklaget for en forbrydelse, så skal du åbne din telefon, tale situationen igennem, og så vil den finde et juridisk korrekt forsvar," forklarer Joshua Browder.

I Kina har en skilsmisseadvokat bygget på kunstig intelligens ved navn Lily allerede haft 6 millioner brugere.

Det kan du høre mere om i udsendelsen på Techtopia.dk eller direkte på iTunes.

Artiklen er oprindeligt publiceret på IDA Universe.

Lars

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen