Berlingske Business

Revser går solo

Niels Rytter stod på kanten af pensionen efter tre årtier som kontorchef i Konkurrencestyrelsen med tilsyn med telebranchen, men han havde masser af energi og kastede sig ud i livet som iværksætter i en alder af 63. Nu kommer kunderne, og pengene følger med.

»Jeg anede ikke, at der var så stor interesse.«

Niels Rytter er oprigtigt overrasket. Som embedsmand i 36 år, senest som kontorchef i Konkurrencestyrelsen, var han i en alder af 63 år nok en anelse nærmere pensionsalderen end mange andre iværksættere, der har gjort som ham. Men Niels Rytter havde ikke lyst til at trække sig tilbage, og efter han sagde op i Konkurrencestyrelsen i sommer, har hans liv slået en gigantisk kolbøtte.

Den erfarne embedsmand kastede sig hovedkulds ud i at rådgive virksomheder om konkurrenceregulering, og inden han nåede at se sig om, sad han med tre store opgaver, som her, bare et par måneder efter, betyder, at der er god gang i butikken.

»Det har været en fantastisk oplevelse at starte på en frisk og på denne måde få en række kæmpe opgaver med det samme. Jeg har været utroligt heldig,« siger Niels Rytter. Han tilføjer, at pengene på samme måde er fulgt med.

Niels Rytter er særligt kendt som kontorchef for konkurrencesager på IT og teleområdet, hvor han har haft med striber af store sager at gøre. Senest havde han Sonofons opkøb af Tele2 Danmark mellem hænderne, inden han valgte at trække sig.

»Jeg tilbyder virksomhederne konkurrencerådgivning bredt. Og det skal ikke bare være jura, men også økonomi og strategisk rådgivning.«

Han må erkende, at selv om han har siddet i en styrelse i Staten hele sit professionelle liv, er der mange i det private, der kender ham indgående. Måske fordi han ofte har udtalt sig kontant i modsætning til stilen blandt mange embedsmænd.

»Jeg er jo ikke blevet noteret på børsen endnu, men det går fantastisk godt.«

Han oplever, at tilliden til ham er stor i virksomhederne, når han er væk fra Konkurrencestyrelsen, der jo netop er kendt som vagthunden, der kan finde på at ransage virksomheder, som de mistænker for at skade konkurrencen.

Vil ikke ansættes igen
Niels Rytter indledte sin tid i Konkurrencestyrelsen som sekretær og fuldmægtig i dagligvarekontoret og senere det økonomiske sekretariat, i hvad der hed Monopoltilsynet. Her var han fra 1971 til 1980. Fra 1980 til i dag har han været kontorchef i en stribe afdelinger i Konkurrencestyrelsen med blandt andet offentlige og private virksomheder. Senest endte han på »center for infrastruktur og sektoranalyser,« hvorfra han overvågede telebranchen og en række andre vitale brancher herhjemme.

Niels Rytter har haft så travlt med at håndtere de store opgaver, den ældre embedsmand er blevet begravet i, at han end ikke har fået stiftet et firma, og Berlingske Business har korresponderet med ham over en Hotmail-adresse.

Han er med andre ord blevet en vaskeægte iværksætter fra sin bolig på Frederiksberg.

»Mit firma hedder ikke noget endnu, men jeg har da planer om, at stifte et APS-selskab,« fortæller han.

Niels Rytter taler desuden med et stort konsulentfirma om samarbejde. Men han skal ikke ansættes igen. Det har de få måneder som iværksætter og egen herre overbevist ham om.

»Det er noget helt andet. I det offentlige kan beslutningsgangen være på op til et år. I det private kan den være 14 dage. Der er en helt anden kontant afregning, som jeg godt kan lide,« siger han.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen