Berlingske Business

Rekordmange danskere taber penge på internet-bedrageri

spam mail
Foto:

Antallet af danskere, der lider økonomiske tab som følge af phishing-mails eller online-misbrug af kreditkort, er godt i gang med at vokse ind i himlen. Det viser en ny rapport fra Danmarks Statistik, der afdækker danskernes it-brug.

Siden 2010 er kurven over danskere, der taber penge som følge af internet-bedragere, steget ufortrødent, viser en ny rapport fra Danmarks Statistik. På bare tre år er antallet af danskere, der har været udsat for økonomiske tab som følge af falske e-mails (phishing) og bedrageriske hjemmesider (pharming) vokset fra under 60.000 til over 160.000 i 2013. Det er næsten en tredobling på de tre år skriver Version2.

Tallet er det højeste Danmarks Statistik har målt i de fire år, der er kørt statistik på fænomenet. Det seneste år alene har tegnet sig for en stigning på mere end 60.000 i antallet af økonomiske tab på baggrund af falske e-mails og pharming.

Kurven over misbrugte kreditkort på nettet er ligeledes steget uden ophold i samme periode og er ifølge Danmarks Statistiks opgørelse oppe på mere end 115.000 berørte danskere i 2013. Et tal, der i 2010 lå på knap 66.000.

Stigningerne kan dog til dels forklares med, at der i samme periode er koblet flere danskere på internettet. Procentdelen af danske internetbrugere, der rammes økonomisk som følge af internet-bedragere, har således været konstant indtil det seneste år, hvor andelen af berørte internet-brugere sprang fra to til fire procent.

Tallene er indhentet via et spørgeskemaundersøgelse og Justyna Wijas-Jensen, der står bag undersøgelsen, understreger, at formuleringen af spørgsmålene i 2013 blev ændret, hvilket også kan have indflydelse på den markante stigning det seneste år.

Deltag i debatten på Version2.dk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen