Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Reklamebremse vil selv sælge reklamer

pix-Blokering
Med et annonceblokeringsværktøj bliver alle reklamer renset væk, når man besøger en side - men nu vil Adblock Plus alligevel slippe enkelte annoncer igennem, hvis de betaler tilstrækkeligt for det. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Annonceblokeringsværktøjet Adblock Plus, som mange har installeret for at slippe for reklamer på nettet, vil nu give højestbydende mulighed for alligevel at blive lukket igennem til de besøgende.

En af verdens mest brugte værktøjer til at blokere for irriterende reklamer, når man suser rundt på nettet, gør nu klar til alligevel at lukke udvalgte annoncer ind på folks skærme - hvis de betaler ekstra for det.

Adblock Plus hedder annonceblokeringsværktøjet, der er installeret i rigtigt mange internetbrowsere og spærrer for annoncer, som dermed ikke vises på skærmen, hvilket øger hastigheden, når man besøger en side. Selskabet bag, det tyske Eyeo, vil nu ifølge den britiske finansavis Financial Times oprette en markedsplads, hvor højestbydende senere i år vil kunne få sine annoncer igennem filteret, så de dumper ind dér, hvor andre annoncer er blevet blokeret.

Sur reklamebranche

Det kræver, at de opfylder bestemte kriterier, og ifølge Eyeos kommunikationsdirektør, Ben Williams, vil Eyeo tage 30 procent af prisen for at slippe dem igennem.

»Vi mener, at en delvis annonceblokering er meget bedre end en total annonceblokering,« siger han til avisen.

Det er reklamebranchen på ingen måde enig i.

»De siger til udgiverne: 'Vi har fjernet nogle af jeres kunder, som ikke ønsker annoncer, og nu sælger vi dem tilbage igen til jer mod at få kommission',« siger Guy Phillipson, direktør for reklamebureauet Advertising Bureau UK.

Kampagne for at stoppe blokering

Annonceblokeringsværktøjer er tilføjelsesprogrammer, der installeres i f.eks. Google Chrome, Mozila Firefox, Microsoft Edge, Opera eller Safari. Når man besøger en side, skræller de annoncerne fra, så annoncerne slet ikke vises men blot efterlader blanke felter. Det betyder, at netsiderne indlæses langt hurtigere, hvilket sparer data, når man har et dataabonnement på sin mobiltelefon.

Mange har installeret annonceblokering, fordi de er irriteret over påtrængende og larmende annoncer. Mange netsteder er begyndt at kontrollere, om folk har en annonceblokering installeret, hvorefter de anmoder om, at man på deres netsted accepterer annoncer, fordi de giver de indtægter, der skal til for, at man gratis kan læse f.eks. nyhedsartikler.

Nogle netsteder kan slet ikke vises, hvis man ikke slår annonceblokeringen fra hos netop dem.

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen