Berlingske Business

Rejsekort har udstedt 700.000 dummebøder

rejsekort
På landsplan er det stadig to procent af rejserne, der ikke bliver checket ud. Foto:

To procent af rejserne med Rejsekort ender med en dummebøde på grund af manglende check ud.

Selvom rejsekort nu har været i brug i flere år landet over, og togrejsende stadig bliver mindet om, at de skal checke ud, ender én ud af 50 rejser med en »dummebøde«.

Det skriver Version2.

På landsplan er det nemlig stadig to procent af rejserne, der ikke bliver checket ud, fortæller Rejsekort A/S. Med 34,9 millioner rejser betalt med rejsekort, svarer det til knap 700.000 dummebøder på 50 kroner minus rejsens pris.

»Generelt ligger vi faktisk meget lavt, når man sammenligner med for eksempel London, hvor de mange steder har gates, man skal ud af. Vi har den laveste andel af manglende check-ud i Europa,« siger Bjørn Wahlsten, direktør for Rejsekort.

Der er ikke sat et mål for, hvor høj andelen af glemte check-ud må være, men efterhånden som brugerne får mere rutine, bliver det bedre, fortæller han.

RejsekortDTU

Mens det på landsplan er lige over to procent, en andel som primært københavnerne trækker op, falder andelen de steder, hvor det har været brugt længe, til én procent. Og hos stabile brugere er glemsomheden nede på 0,5 procent.

Kravet om check-ud efter hver rejse har været et af de store kritikpunkter mod rejsekort-systemet, men det er stadig den bedste løsning for de rejsende, fordi de så ikke skal tænke over antallet af zoner, de rejser, mener Bjørn Wahlsten.

»Det ville være vidunderligt, hvis man ikke skulle checke ud. Men det system eksisterer ikke noget sted i verden, med mindre man skulle angive antallet af zoner, man vil rejse, når man begynder rejsen. Et system med check-ud er det mest brugervenlige, fordi kunderne ikke skal kunne zonesystemet,« siger han.

Samtidig skal man ikke glemme andre ulemper ved det gamle system med klippekort, mener direktøren.

»Det at glemme at checke ud er møgirriterende. Det er en irritationsfaktor – men det er det også, hvis man vasker sit klippekort i vaskemaskinen, så det bliver værdiløst. Et rejsekort kan godt tåle en tur i vaskemaskinen,« siger Bjørn Wahlsten.

Rejsekortet er på kant med loven

Et forslag til at gøre det lettere at checke ind og ud er at skele til Holland, hvor man bruger samme stander til begge dele. Dermed skal man ikke tænke over, om det er den ene eller anden slags.

Men det kan ikke overføres til Danmark, for i Holland bliver hver enkelt rejse afregnet for sig selv.

»Med det hollandske system skal du checke ind og ud for hvert transportmiddel, og du får ikke samme pris, uanset transportform, når du rejser fra A til B. Det synes vi ikke er særlig brugervenligt. Det kræver også flere transaktioner undervejs, og de har faktisk flere manglende check-ud end vi har i Danmark,« siger Bjørn Wahlsten.

Netop det at Rejsekort virker på tværs af alle trafikselskaberne, så man kan bruge det i både lokaltrafik og til IC3-toget gennem Danmark, har gjort opgaven særlig stor, sammenlignet med andre lande. Men omvendt er det den mest enkle løsning for kunderne, mener Rejsekort-direktøren.

»Vi skulle finde et grunddesign, som gav den enkleste og hurtigste måde for kunderne at få en billet. Vores konklusion var, at et landsdækkende system med check-ind og check-ud var det enkleste at bruge. Det er på verdensplan unikt at lave noget, der er så enkelt,« siger Bjørn Wahlsten.

Hvis man som Rejsekort-bruger glemmer at checke ud nogle gange, kan man i øvrigt risikere, at kortet bliver spærret. Men det sker først efter to skriftlige advarsler, enten sendt pr. e-mail eller med brevpost.

Det er ikke den almindelige pendler, der skal være nervøs for at få lukket sit kort, men folk der med vilje misbruger muligheden for ikke at checke ud, hvis dummebøden på 50 kroner er lavere end rejsens pris, lyder meldingen.

»Vi har lov til, efter to advarsler, at spærre et rejsekort, hvis rejsemønstret giver anledning til at tro, at der er tale om misbrug,« forklarer Bjørn Wahlsten.

Ligesom undersøgelsen fra DTU, hvor 442 rejsekortbrugere via spørgeskema fortalte om deres oplevelser med billetsystemet, har også Rejsekort selv registreret, at kvinder er bedre end mænd til at huske at checke ud.

»Vi kan også se, at børn er bedre end deres forældre, og at de ældre er bedst. Vi har fået kritik for at lave et system, som børnene ikke kan finde ud af – men de er altså bedre end de voksne til at bruge det,« siger Bjørn Wahlsten.

Deltag i debatten på Version2

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen