Berlingske Business

Rambøll henter teletopchef ind i direktionen

pix-Hilde Tonne
Hun skulle have været administrerende direktør for Telias og Telenors fælles, danske selskab, men fusionen blev forpurret. Nu bliver Hilde Tonne innovations- og digitaliseringsdirektør i Rambøll. Foto: Rambøll

Hilde Tonne, som var udset til at lede fusionen mellem Telia og Telenor i Danmark, bliver innovations- og digitaliseringsdirektør i ingeniør- og rådgivningskoncernen.

Rambøll-koncernen henter norske Hilde Tonne, som var udpeget til at stå i spidsen for Telias og Telenors mislykkede fusion i Danmark, ind i en nyoprettet stilling som innovations- og digitaliseringsdirektør.

Hilde Tonne tiltræder sin nye stilling 1. januar og rykker ind i ingeniør- og rådgivningskoncernens dermed seks personer store direktion. Hun var af telegiganterne Telia og Telenor blevet sat i spidsen for fusionen af de to selskabers danske afdelinger og var langt inde i processen med sammenlægningen, inden det stod klart, at EUs konkurrencekommissær, Margrethe Vestager, ville forbyde fusionen af frygt for, at konkurrencen på det danske telemarked ville forsvinde.

52-årige Hilde Tonne er uddannet civilingeniør i olieteknologi fra Norges Teknisk-naturvitenskapelige Universitet i Trondheim og Rheinisch-Westfalische Technische Hochshule Aachen. Hendes karriere begyndte i oliebranchen, hvor hun i 2007 blev teknologi- og forskningsdirektør i Hydro Olje & Energi, inden hun i 2010 blev hentet af den norske telegigant Telenor som koncerndirektør for kommunikations og samfundsansvar.

Året efter blev hun Telenors vicedirektør for Asien, inden hun i august 2015 blev sat i spidsen for »Telianor« i Danmark. Hun har siddet i bestyrelsen for Nordea Bank Norge og Stiftelsen Det Norske Veritas og er i dag bestyrelsesmedlem i Danske Bank samt bestyrelsesformand for det norske energi- og infrastrukturselskab Hafslund. Hun blev i 2014 valgt til årets kvindelige bestyrelsesmedlem i Norge for »gennem sin karriere at have fået stadig nye udfordringer med øget grad af kompleksitet og omfang«.

I 2016 stod Hilde Tonne i spidsen for dannelsen af Digital Norway, hvor de 15 største virksomheder i Norge gik sammen om et center, der skal understøtte digitaliseringen af norske virksomheder.

»Vi ønsker at være i front på den digitale udvikling. Derfor må vi som virksomhed også udvikle os. Hilde er en meget erfaren leder med en bred, international karriere fra brancher, der har været præget af hastig, digital forandring. Hun er en stærk profil til at drive digitalisering og innovation i Rambøll,« siger Rambølls koncernchef, Jens-Peter Saul, om udnævnelsen.

Rambøll har over 13.000 medarbejdere.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen