Berlingske Business
12:39Storaktionær i Ablynx købte op to dage efter Novo-bud

QXL indfører fortrydelsesret

QXL indfører fortrydelsesret - 1
Foto:

Efter at have tabt en retssag mod Forbrugerombudsmanden har auktionsfirmaet QXL fra i går indført en ny ret til købere på nettet: handlerne kan fortrydes.

Dommen fra Sø- og Handelsretten blev afsagt for få uger siden og sagde klart, at det almindelige krav om fortrydelsret ved handel på nettet også skal gælde ved netauktioner – et synspunkt, som QXL i årevis har været oppe at toppes med forbrugerombudsmanden om.

Men sidstnævnte vandt sagen, og QXL har måtte æde sin påstand.

Auktionsnetstedet har fra i går ændret sine generelle vilkår og betingelser, således at alle sælgere - både private og erhvervsdrivende - er forpligtet til at opfylde en købers ret til fortrydelse.

»Du skal være opmærksom på, at dine købere i op til 14 dage efter at have modtaget varen har ret til at kontakte dig og fortryde købet. Er du køber, skal du selv betale de udgifter, der forbundet med at tilbage sende varen,« hedder det i en melding fra QXL.

»Dommen i QXL-sagen indebærer en væsentlig forbedring af forbrugerbeskyttelsen ved internetauktioner. Forbrugere har også fortrydelsesret i situationer, hvor sælger er en privat person, hvilket jo ofte er tilfældet ved internetauktioner. Dommen slår ligeledes fast, at det er internetauktionsudbyderens ansvar, at køber får de nødvendige oplysninger om retten til at fortryde et køb,« sagde forbrugerombudsmand Henrik Øe i forbindelse med dommen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen