Berlingske Business

QXL indfører fortrydelsesret

QXL indfører fortrydelsesret - 1
Foto:

Efter at have tabt en retssag mod Forbrugerombudsmanden har auktionsfirmaet QXL fra i går indført en ny ret til købere på nettet: handlerne kan fortrydes.

Dommen fra Sø- og Handelsretten blev afsagt for få uger siden og sagde klart, at det almindelige krav om fortrydelsret ved handel på nettet også skal gælde ved netauktioner – et synspunkt, som QXL i årevis har været oppe at toppes med forbrugerombudsmanden om.

Men sidstnævnte vandt sagen, og QXL har måtte æde sin påstand.

Auktionsnetstedet har fra i går ændret sine generelle vilkår og betingelser, således at alle sælgere - både private og erhvervsdrivende - er forpligtet til at opfylde en købers ret til fortrydelse.

»Du skal være opmærksom på, at dine købere i op til 14 dage efter at have modtaget varen har ret til at kontakte dig og fortryde købet. Er du køber, skal du selv betale de udgifter, der forbundet med at tilbage sende varen,« hedder det i en melding fra QXL.

»Dommen i QXL-sagen indebærer en væsentlig forbedring af forbrugerbeskyttelsen ved internetauktioner. Forbrugere har også fortrydelsesret i situationer, hvor sælger er en privat person, hvilket jo ofte er tilfældet ved internetauktioner. Dommen slår ligeledes fast, at det er internetauktionsudbyderens ansvar, at køber får de nødvendige oplysninger om retten til at fortryde et køb,« sagde forbrugerombudsmand Henrik Øe i forbindelse med dommen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen