Berlingske Business

Priskrigen tager til: Telenor angriber TDC på bredbåndsfronten

pix-Jesper Hansen
Telenors danske topchef, Jesper Hansen, melder sig kampklar til at sælge faste internetforbindelser til danskerne. Arkivfoto: Lars Nybøll, Telenor

Telegiganten vil sælge internetforbindelser til sine 1,8 millioner mobilkunder og dermed lægge yderligere pres på TDC.

Telenor kaster sig nu for alvor ud i kampen om de danske bredbåndskunder efter at have fået et tillidsklap på skuldrene af de norske ejere, der netop har opskrevet værdien af det danske selskab med næsten en milliard kroner.

»Telenor melder sig kampklar til at levere bredbånd til de danske husstande. Vi har været en smule ude af markedet i en tid men melder os nu ind igen og har derfor lige skullet starte knallerten op. Vi er ikke kun et mobilselskab men også et fastnetselskab med fantastisk gode bredbåndsprodukter på hylden,« fastslår Jesper Hansen, administrerende direktør for Telenor, der er Danmarks næststørste teleselskab, over for Berlingske.

Fat i husstandene og familierne

Udmeldingen kommer på et tidspunkt, hvor det lille bredbåndsselskab Hiper markedsfører sig intenst med lave priser, mens også elselskabernes Waoo for alvor rykker ind i København for at presse især TDC.

»Konkurrencen er stadig hård på mobilmarkedet. Det er den også på bredbåndsmarkedet, og den præmis må vi leve med. Mine forventninger til fastnetforretningen er, at den begynder at sætte af i 2018. Vi har ikke haft et konkurrencedygtigt produkt i 2016 og 2017, men i efteråret 2017 var vi klar med et bredere produkttilbud på bredbånd over både kabel-TV, fiber- og fastnettet, og det, forventer vi, vil styrke vores position. Vi har været lidt for anonyme her. Nu skal vi styrke positionen over for de danske husstande og familier,« siger Jesper Hansen.

Hans optimisme bunder i, at Telenor har »relativt mange privatkunder på mobil«, nemlig lige nu 1.827.000, og »færre fastnetkunder«. Telenors egne undersøgelser blandt mobilkunderne viser, at de vil være interesseret i at købe den rigtige kombination af mobil- og bredbåndsabonnement.

»Hvis jeg blot begynder at kunne sælge mere til de mobilkunder, vi allerede har, skal der ikke så meget til, før det begynder at gå frem. Styrken er, at vi så ikke skal lave nye kontrakter fra bunden. Jeg forventer, at en hel del af vores nuværende kunder fristes,« siger han uden hverken at be- eller afkræfte, at kampen også kommer til at stå om priserne.

Telenor

Telenor er blevet en milliard kroner mere værd

Rygdækningen er der derimod. Telenor-koncernen, som den norske stat ejer 54 procent af, opskrev med regnskabet onsdag morgen værdien af sit danske selskab med næsten en milliard kroner - to år, efter at Telenor i Danmark blev nedskrevet med mere end det dobbelte oven på EUs afvisning af en fusion med konkurrenten Telia i Danmark.

»Det var et forlist ægteskab, som vi havde brugt ni måneder på. Vi lagde en plan for at skabe et nyt og stærkere Telenor, og ejerne tog en nedskrivning. Nu - to år efter - har vi leveret efter planen, og ejerne opskriver værdien. For mig er det et tegn på optimisme, og det skaber stolthed. Det betyder rigtigt meget for mine medarbejdere, at ejeren viser den tillid, fordi man er tilfreds med, hvad vi har leveret, så internt er det en rigtigt god dag,« understreger Jesper Hansen.

Konkurrenten Telias koncernchef, Johan Dennelind, sagde ved regnskabsfremlæggelsen 26. januar, at Telias danske forretning fortsat er et problem, som der endnu ikke er fundet en løsning på. Telia har tidligere bekræftet at have set på at købe TDC og sælge sin egen danske forretning fra, f.eks. til »3«, men prisen for TDC og risikoen ved et køb var for høj. Telenors topchef, Sigve Brekke, afviste omvendt forleden over for nyhedsbureauet Reuters, at der generelt stod opkøb på hans liste.

Bredbånd kabelnet

Jesper Hansen vil ikke forholde sig til spekulationerne.

»Jeg har fået en konkret opgave med at bygge et nyt og stærkt Telenor, og det, mener jeg, har jeg leveret indtil nu, så det har man bedt mig om at fortsætte med. Jeg blander mig ikke i, hvilke konsolideringsteorier - internt og eksternt - der kommer frem. Min opgave er at fortsætte udviklingen med at forbedre indtjeningen ved at blive mere effektiv - og over tid betyder det også færre arbejdspladser - og finde lommer at tjene nye penge på, og her er der forventninger til fastnetforretningen. Samtidig er det magtpåliggende, at vi bliver i stand til at levere endnu bedre kundeoplevelser,« siger han og glæder sig over øget kundetilfredshed oven på to år, hvor næsten alle IT-systemer internt i telekoncernen er blevet skiftet ud for at forenkle forretningen og øge mulighederne for digital selvbetjening.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen