Berlingske Business
14:25Musikduo stævner Hennes og Mauritz

Priskrig på fladskærme fra nytår

pix-Skyworth
Den kinesiske TV-gigant Skyworth vil gennem opkøbet af Strong fra nytår rykke ind i danske butikker med deres fladskærme og vil konkurrere på prisen. Foto: Skyworth

Verdens sjettestørste TV-producent rykker ind på det danske marked og vil vinde på prisen.

Der er lagt op til ny priskrig på TV-fronten, når en af de helt store kinesiske producenter lige efter årsskiftet rykker ind på det danske marked.

Det er Skyworth-koncernen, som i juli 2015 købte distributøren Strong og nu gennem Strong vil sælge fladskærmsfjernsyn under Strong-navnet. Strong i Danmark har i øjeblikket forhandlingen af TV-mærkerne Thomson og TCL, men den aftale opsiges fra nytår.

»Fra begyndelsen af december introducerer vi TV under Strong-navnet og starter med basismodeller. Vi vil lægge os under de andre prismæssigt, således at danskerne kan få en oplevelse, der er bedre end forventet. Der skal være værdi for pengene,« forklarer Jesper M. Trudslev, markedschef for Strong Scandinavia, uden at ville ind på de kommende priser.

Primært uden smart-TV

Han forventer først, at de nye TV-apparater rykker ind på hylderne hos forhandlerne efter nytår. Lige nu forhandler Strong med butikkerne om at få plads til fladskærmene.

Strong har hidtil solgt TV-bokse, trådløse produkter og så Thomson- og TCL-fjernsyn i Danmark. Skyworth er verdens sjettestørste TV-producent.

De nye TV-apparater bliver fjernsyn uden smart-TV-funktionen i størrelser på 32, 40 og 55 tommer samt smart-TV på 40-55 tommer, Fladskærme i ultra-HD-opløsning (også kaldet 4K) på 50 tommer og derover venter ude i fremtiden.

LG har overhalet Samsung

LG har nu slået Samsung af pinden og er ubestridt det mest populære TV-mærke i Danmark, når det kommer til de store TV-skærme. Næsten halvdelen af alle ultra-HD-TV (UHD), der er solgt i Danmark frem til juli, er fra LG, og den sydkoreanske gigant - der for nylig indgik aftale med Bang & Olufsen om fremover at levere B&Os TV - står for over halvdelen af alle TV på over 55 tommer.

Samsung er nummer to, Philips nummer tre.

Der blev i 2015 solgt 537.000 TV-apparater i Danmark. Frem til udgangen af juli i år er der solgt 352.000 eller 14 procent mere end sidste år. Dermed er der udsigt til ny TV-rekord.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen