Berlingske Business

Prisfald rammer elektronikbranchen

Prisfald rammer elektronikbranchen - 1
Foto:

Det er ikke finanskrisen, men prisfald, der presser de danske forhandlere af forbrugerelektronik. De tabte en milliard i omsætning i 2008, og tendensen fortsætter.

Op mod en milliard kroner mindre i omsætning i 2008 – og tendensen fortsætter i 2009. Det er den barske virkelighed, de danske forhandlere af forbrugerelektronik står overfor, ifølge et skøn, som Branchen Forbruger Elektronik fremlagde på CES-messen i Las Vegas i sidste uge.

Det er dog ikke den økonomiske afmatning, der er årsag til problemerne.

»Branchen sælger stadig nogenlunde det samme, målt i styk. Men fordi priserne på elektronik er faldet, er omsætningen også faldet,« lyder meldingen fra BFE-direktør Allan Bugge.

Der er dog ikke umiddelbart nogen grund til at formode butiksdød i større stil, for afmatningen kommer efter at branchen som helhed har næsten fordoblet sin omsætning siden 1999 til 11,3 mia. kroner i 2007. Samtidig er priserne på eksempelvis fladskærm-TV i frit fald på grund af hård konkurrence og teknologier, der nu har nået et højt niveau af modenhed.

Skønnet fra brancheforeningen viser desuden, at danskerne langt fra er holdt op med at shoppe ting til stikkontakten. Godt hver anden danske husstand er nu i besiddelse af et fladskærm-TV, og Branchen Forbruger Elektronik forventer, at de nuværende salgstal på godt 600.000 styk årligt, vil holde sig de næste par år. Det skyldes blandt andet digitaliseringen af det danske sendenet, der fra slutningen af i år vil tvinge tusindvis af danskere til enten at købe en særlig boks eller et helt nyt TV, hvis de fortsat vil kunne bruge det til noget.

Blu Ray fanger ikke
To ting stikker dog særligt i øjnene, når man nærstuderer tallene over danskernes elektronikforbrug. Selv om den gammeldags videobåndoptager for længst er blevet teknologisk forældet, har 66 procent af de danske husstande stadig sådan en. Det nye format for DVD, Blu Ray, der ellers lover sublim billedkvalitet, har til gengæld ikke fanget danskerens opmærksomhed. Kun 15.000 investerede i en Blu Ray-afspiller, og det tal vil maksimalt stige til 40.000 i de kommende to år, vurderer BFE.

Det er blandt andet streaming af film direkte fra internettet, der konkurrerer mod de upraktiske DVD-medier.

Danskernes lyst til at investere i nye digitalkameraer og MP3- afspillere har tilsyneladende heller ikke sat sig. Det til trods for, at mobiltelefoner efterhånden er så gode til både at tage billede og afspille musik at de ofte vil kunne afløse de andre enheder i en snæver vendning. I 2008 investerede 625.000 danskere i et nyt digitalkamera, mens 540.000 købte en MP3-afspiller.

Branchen Forbruger Elektronik forudser, at det næste store hit bliver de digitale billedrammer, der er små fladskærme, som viser familiens fotos – og meget andet.

Se flere billeder fra årets CES messe

Det får du i stikkontakterne i 2009

 
Læs også:

De ti dummeste IT-spørgsmål

Kartel forhindrede billigere fladskærme

Dansk opfindelse skal ændre musiksalget

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen