Berlingske Business

Prisen for NemID på mobilen: 100 millioner kroner

Ny skilsmisselov vækker bekymring hos familieadvokater
Regeringen har med sit forslag til finanslov 2014 med overtitlen ”Vækst og Balance” lagt op til, at det offentliges udgifter til NemID mere end fordobles. Foto:

Regeringens forslag til finanslov vil fordoble udgiften til NemID fra 32 millioner til 79 millioner. Konverteringen fra Java- til Javascriptbaseret NemID står for hovedparten af millionerne.

Regeringen har med sit forslag til finanslov 2014 med overtitlen ”Vækst og Balance” lagt op til, at det offentliges udgifter til NemID mere end fordobles. Konkret foreslår regeringen, at der afsættes 78,8 millioner kroner til videreudviklingen af projektet i 2014. I 2013 er beløbet 31,8 millioner kroner.

Det skriver Version2.dk

De 47 ekstra millioner skal ifølge finanslovsforslaget gå til ordinære driftsomkostninger, hvilket primært må formodes at gå til leverandøren, Nets.

Langt de fleste penge vil gå til udviklingen af en ny, Javascript-baseret NemID-løsning, der ifølge bemærkningerne til finanslovsforslaget samlet vil koste 100 millioner kroner. Udgiften deles ligeligt mellem det offentlige og banksektoren.

»I forbindelse med aftaler om kommunernes og regionernes økonomi for 2014 er det aftalt at videreudvikle og fremtidssikre NemID, så løsningen fortsat kan anvendes på gængse PC-platforme og mobile platforme. Der afsættes i alt 64,4 mio. kr. i 2014-2017, herunder 40,2 mio. kr. i 2014, 8,6 mio. kr. i 2015 samt 7,8 mio. kr. årligt i 2016 og frem. Den offentlige andel af udviklingen af en mobil NemID-løsning til borgerne udgør 50,0 mio. kr. over perioden, mens bankerne tilsvarende betaler 50,0 mio. kr. Tilpasningen af mobil NemID til håndtering af medarbejdersignatur, som kun anvendes af den offentlige sektor, udgør 14,4 mio. kr. Herudover er der afsat 6,6 mio. kr. i 2014 til øget kapacitet til udstedelse af medarbejdersignaturer i forbindelse med overgangen til Digital Post. Midlerne finansieres af stat (40 pct.), kommuner (40 pct.) og regioner (20 pct.),« hedder det i bemærkningen.

Deltag i debatten på Version2.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen