Berlingske Business
10:33Carlsberg snupper Burger King fra konkurrent

Presset på Twitter letter

pix-Twitter
Twitter får anerkendende nik af investorerne efter en kritisk periode. Foto: Lucas Jackson, Reuters/Scanpix Foto:

Bedre regnskab end ventet fra netbeskedtjenesten, som dog kun oplevede beskeden brugerfremgang i julekvartalet - men det har siden ændret sig, siger topchef.

Presset på netbeskedtjenesten Twitter er lettet efter et regnskab torsdag aften, som fik anerkendende nik blandt investorerne, og nu strømmer nye brugere igen ind.

Twitter leverede både en omsætning og et resultat, der var bedre end forventet i 4. kvartal, og den nedgang i tilgangen af nye brugere, som Twitter oplevede i julekvartalet, er siden ændret til ny fremgang, sagde topchef Dick Costolo - og aktien skød i vejret med 11 procent.

Twitter er en netbeskedtjeneste, hvor man kan skrive beskeder på 140 tegn og lynhurtigt publicere dem. Sammen med Facebook er Twitter det bedst kendte sociale medie, som bl.a. bliver flittigt brugt af politikere og kändisser.

Kun fire millioner nye brugere

288 millioner brugte hver måned Twitter ved udgangen af 2014. Dermed har Twitter kun fået omkring fire millioner nye brugere i julekvartalet, men ifølge Dick Costolo er det siden gået fremad, og Twitter står nu igen til at ligge på samme niveau som de første tre kvartaler af 2014, hvor der hver gang kom mellem 13 og 16 millioner nye brugere til.

Twitters omsætning voksede fra 243 millioner dollars for et år siden til nu 479 millioner. Der er dog stadig underskud i butikken, nemlig på 125 millioner dollars.

Twitter har haft problemer med at overbevise investorerne om, at det går fremad. For nylig overhalede fotodelingstjenesten Instagram, som Facebook har købt, antallet af Twitter-brugere. Instagram har nu 300 millioner månedlige brugere. Oveni har en række topfolk forladt Twitter gennem det seneste halve år, og der har været røster fremme om, at Dick Costolo ikke sidder endnu et år i topchefstolen.

Forleden var der igen rygter om, at Google ville købe Twitter, men siden har der ikke været nyt i den sag.

Analytiker: Tilbage på vinder- og vækstkurs

»#Twitterklaredeindtjeningshurdlenogstigerieftermarkedet,« som investeringsøkonom i Nordnet, Per Hansen, opsummerer regnskabet i bedste twitterstil. »Både indtjening og omsætning overgår forventningerne, og der ser ud til at være færre mislyde, også hos investorerne. Investorernes dom er klar: Twitter er tilbage på vinder- og vækstkurs,« siger han.

Omsætningen lå 26 millioner dollars bedre end forventet, og i indeværende kvartal forventer Twitter en omsætning på 440-450 millioner dollars og - for hele året - på 2,30-2,35 milliarder dollars. Begge dele er som forventet.

Facebook, som er verdens største sociale netværk, kom med regnskab 28. januar. Her voksede omsætningen med 49 procent i 4. kvartal fra 2,59 milliarder dollars i 2013 til nu 3,85 milliarder dollars, men det er den svageste fremgang siden begyndelsen af 2013. Facebook har nu 1,39 milliarder månedlige brugere, og 86 procent af dem tilgår tjenesten fra telefoner og andet mobilt udstyr.

Facebooks medarbejderstab er i 2014 vokset med 45 procent til nu 9.200 ansatte i det børsnoterede selskab.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen