Berlingske Business
18:04Britisk modekoncern i frit fald efter triste salgstal

Presset marked for TV og bredbånd koster hos Stofa-ejer

pix-Stofa MitTV
Stofas nye plan om, at man kun betaler for det TV, som man ser, øger presset på den store konkurrent TDC, som bløder TV-kunder. Stofa vil efter nytår lancere Stofa MitTV, så man med en TV-boks helt frit kan vælge mellem samtlige kanaler og købe sig 30 dages adgang ad gangen. Illustration: Stofa

Et konkurrencepræget marked for TV og bredbånd presser energiselskabet Sydenergi, der på den baggrund ikke har nået sine finansielle målsætninger for omsætningen i årets første seks måneder.

Det fremgår af regnskabet for første halvår af 2015 fra Sydenergi, der blandt andet ejer Stofa, som er konkurrent til TDC-ejede Yousee inden for TV og bredbånd.

SE landede i årets første seks måneder en omsætning på 1,9 mia. kr., og det er en tilbagegang på 400 mio. kr. i forhold til samme periode året før.

Selskabet forklarer den negative udvikling med et nedadgående elforbrug, en historisk lav elpris, men særligt udviklingen i Stofa trækker ned. Der er dog ingen konkrete tal for udviklingen i TV- og bredbåndsforretningen.

»På trods af at særligt omsætningen i Stofa har været udfordret i første halvår, glæder vi os over, at salgstakterne har vist sig positive hen over hele sommeren, hvor vi i juni og juli blandt andet har fået 3.200 nye private fiberkunder,« siger Gert Vinther Jørgensen, økonomidirektør i SE, i en pressemeddelelse.

31BUSOle-Fruekilde.jpg

Efter årets første seks måneder har Sydenergi et minus før skat på 40,4 mio. kr. Det er en forbedring på 61,4 mio. kr. i forhold til samme periode af 2014, og det er omkring 15 mio. kr. bedre end selskabets budgetter.

Økonomidirektør Gert Vinther Jørgensen siger i pressemeddelelsen, at han tror, at SE kan få sorte tal på bundlinjen, når året er omme.

Det skal blandt andet ske ved en række nye produkter i Stofa. For nylig annoncerede selskabet, at det fra starten af 2016 vil gøre det muligt for TV-kunder at droppe de til tider udskældte TV-pakker med konceptet Stofa MitTV.

stofa

Derudover vil selskabet i løbet af sidste del af året gøre det muligt for 100.000 kunder at købe bredbånd uden tv, hvilket hidtil har været en umulighed. Samme produkt vil Yousee lancere fra starten af næste år.

»Med en række nye produkter ser vi nu frem til, at denne positive tendens fortsætter - ikke mindst fra 2016, hvor blandt andet Stofa MitTV er på vej. Vi imødeser derudover en forbedret lønsomhed i vores el-netselskab, så samlet set forventer vi, at den negative bundlinje fra 2014 vendes til et plus,« siger Gert Vinther Jørgensen.

pix-Stofa MitTV

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen