Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Populære mobiltelefoner skal igen undersøges

pix-iPhone
De mest populære telefoner i Danmark har vist sig ikke at have særligt gode antenner og er derfor selv skyld i, at forbindelsen indimellem hopper af. Nu bliver toptelefonerne igen officielt målt igennem, denne gang også for deres databrug. Arkivfoto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix

De mest solgte mobiltelefoner i Danmark kommer igen under luppen i år og får denne gang ikke alene målt, hvor gode de er til at holde forbindelsen, når man taler, men også når man bruger data.

Alle populære mobiltelefoner bliver nu igen målt for at få kortlagt, hvor gode de overhovedet er til at holde forbindelsen - og denne gang ikke kun på tale men også på data.

Det er Energistyrelsen, som nu er øverste officielle telemyndighed i Danmark, der vil gentage kortlægningen af telefonerne for at skabe klarhed over, at det ikke altid blot handler om dårlig mobildækning men også om, at de helt smarte og moderne telefoner faktisk ikke alle har ret gode antenner indbygget og derfor selv er årsag til, at forbindelsen falder ud.

»Vi vil i 2016 få foretaget nye målinger over de nyeste telefoner, og denne gang vil vi også se på datamålinger, altså f.eks. hvordan telefonerne reagerer på Facebook,« forklarede vicedirektør Stig Uffe Pedersen fra Energistyrelsen på telebranchens årsmøde, Tele2016, i København mandag.

Op til faktor 10 i forskel på kvaliteten

Eksperterne på Aalborg Universitet har tidligere officielt målt antennekvaliteten på de tyve mest solgte mobiltelefoner i Danmark. Og modsat hvad man selv - og pengepungen - skulle tro, er de nyeste telefoner faktisk dårligst til at holde kontakten til den nærmeste mobilantenne og dermed bevare forbindelsen. Apples iPhone-telefoner, som er meget solgte i Danmark, ligger faktisk i den kedeligste ende, og der er op til en faktor 10 i forskel på de dårligste og de bedste telefoner.

Tidligere har man dog kun målt på talekvaliteten. Eftersom dataforbruget på mobilnettet forlængst har overhalet taleforbruget, er en måling af datakvaliteten blevet så meget vigtigere. Målingerne foretages som led i arbejdet med at sikre en bedre mobil- og bredbåndsdækning i hele Danmark.

Energistyrelsen, som har overtaget netstedet Tjekditnet.dk, skulle allerede sidste år have opdateret det, så man ikke kun kunne undersøge, hvilke bredbåndsforbindelser man kan få på sin egen adresse, men også hvilke mobilforbindelser der er mulige at købe for at få den bedste dækning. Tjekditnet.dk har dog endnu ikke fået mobildata med, men der arbejdes fortsat på sagen.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen