Berlingske Business

Populære kampspil skyder på hinanden i kopi-slagsmål

pix-Fortnite
Kampspillet »Fortnite« er på rekordtid blevet et af verdens populæreste onlinespil. Nu hævder en konkurrent imidlertid, at store dele af spillet er kopieret fra deres spil. Arkivfoto: Jillian Kitchener, Reuters/Scanpix Foto:

»Fortnite« har hugget med arme og ben fra »Battleground«, så nu ender sagen i retten.

Producenterne bag et af de lige nu populæreste spil, »Fortnite«, er blevet trukket i retten, beskyldt for at kopiere fra sin nærmeste konkurrent.

En domstol i Sydkorea skal afgøre, om amerikanske Epic Games, der står bag »Fortnite«, har kopieret brugerfladen og og mange af effekterne fra sydkoreanske PlayerUnknown's »Battlegrounds« (PUBG), skriver britiske BBC. Begge onlinespil har millioner af brugere, som kæmper sig igennem for at blive den, der overlever.

100 spillere på en ø

PUBG havde premiere i marts 2017 og bygger på den japanske thrillerfilm »Battle Royale«, hvor en gruppe studerende af myndighederne tvinges til at kæmpe til døden. Op mod 100 spillere springer ud i faldskærm til en ø og skal så søge efter våben og dræbe hinanden, indtil der kun er én tilbage - vinderen.

Fortnite rullede ud i juli 2017 og havde dengang kun det spilmål, at man skulle redde værden ved at bygge mure og forsvare dem, lidt som i det svenske succespil Minecraft, som Microsoft købte i 2014 for 2,5 milliarder dollars. I september blev spillet imidlertid udvidet med et PUBG-lignende og gratis scenario. Også her skal op til 100 spillere gå i land på en ø, søge efter våben og dræbe hinanden til sidste mand.

Epic Games, som ikke vil kommentere sagsanlægget, meldte i februar, at der var sat verdensrekord, da 3,4 millioner spillede »Fortnite« samtidig. I januar meldte PUBG om 3,3 millioner samtidige spillere.

Siden er PUBGs spillerskare halveret til omkring 1,5 millioner.

14BUSBMR-131617-195.jpg

Over 40 millioner spillere

Ifølge den sydkoreanske avis Korea Times har »Fortnite« nu over 40 millioner brugere, mens »Battlegrounds« i april rundede 40 millioner salg gennem spilplatformen Steam, der er den største af sin slags. Dertil kommer fire millioner solgte eksemplarer af spillekonsoludgaven.

PUBG har ifølge nyhedsbureauet Bloomberg solgt for 1,3 milliarder dollars. »Fortnite« kan hentes gratis, men spillerne køber så ekstra ting i spillet, som ifølge analytikere sikrer Epic Games en omsætning på over 200 millioner dollars om måneden.

Retssagen komplicerer forholdet mellem Epic Games og PUBG, som faktisk også arbejder sammen. Epic Games leverer nemlig sin Unreal Engine-teknologi, som PUBG har brugt til at skabe »Battlegrounds«, og begge selskaber har den kinesiske internetgigant Tencent som medejer.

pix-Tintin

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen