Berlingske Business

Politisk stramning lurer efter Netcompanys skattegevinst

Nyt inddrivelsessystem til Skat koster 1, 1 milliard S kræver e
Et politisk flertal vil nu undersøge, om der er behov for at skærpe skattereglerne for danske virksomheder, efter at Netcompany scorede en skattegevinst på 68 mio. kr. i forbindelse med et virksomhedsopkøb.  Foto:

Et politisk flertal vil nu undersøge, om der er behov for at skærpe skattereglerne for danske virksomheder, efter at Netcompany scorede en skattegevinst på 68 mio. kr. i forbindelse med et virksomhedsopkøb.

»Det skal ikke være sådan, at man kan købe sig ind og få et underskud fra et andet selskab, som man så kan bruge til skattespekulation. Det er ikke rimeligt. Derfor må vi undersøge, om reglerne er gode nok, som de er i dag, eller om der skal sættes ekstra værnsregler op,« siger Dennis Flydtkjær, skatteordfører i Dansk Folkeparti, til Jyllands-Posten.

Og det er ikke kun Dansk Folkeparti, der er med på den vogn. Både Socialdemokratiet, SF, Enhedslisten og Alternativet mener ikke, at skattereglerne skal kunne bruges på den måde - også selvom Netcompanys skattegevinst var fuldt ud lovlig. Skatteordførerne fra de fem partier beder nu skatteminister Karsten Lauritzen undersøge, om der er behov for at stramme op på reglerne.

Tilbage i 2012 købte det danske it-selskab Netcompany en del af konkurrenten Tietos danske aktiviteter og overtog i samme forbindelse 37 af Tietos ca. 175 medarbejdere til en pris på 21 mio. kr. Tieto havde i årene forinden haft store underskud, som Netcompany kunne udnytte til at spare omkring 68 mio. kr. i skat. Det viser Jyllands-Postens gennemgang.

Netcompanys medstifter og topchef, André Rogaczewski, gør det klart over for avisen, at der ikke har været tale om en skattemanøvre.

»Vi købte Tieto, fordi vi så et stort potentiale i at forbedre en vital del af samfundets digitale infrastruktur, og 37 medarbejdere vi overtog er i dag blevet til 108,« siger han til Jyllands-Posten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen