Berlingske Business
09:43Fynsk firma fyrer alle medarbejdere i Frankrig

Politikere og TV-folk: Vi har sovet og ladet udlandet overhale os

pix-Streaming
Danskerne bruger mere og mere tid på streaming, og det truer det danske indhold, fordi udenlandske selskaber ikke betaler, når f.eks. en DR-TV-app lægges på smart-TVet. Arkivfoto: Shutterstock/Scanpix

Danskernes måde at se TV på har ændret sig på rekordtid, men det er udenlandske giganter som Netflix og HBO, der har overhalet dansk indhold indenom - og det skal der nu gøres en fælles indsats for at ændre.

Danske politikere og TV-leverandører har sovet i timen, og derfor er 65 procent af alle de TV- og filmstreamingtjenester, som danskerne bruger, udenlandske, hvilket truer det danskproducerede indhold.

Det erkender både politikere og TV-leverandørerne, der nu håber på at kunne finde fælles fodslag om at sikre, at der også fremover er god plads til dansk indhold på dansk overalt og på alt udstyr, som danskerne har lyst til at se TV og film på.

»TV-branchen har forandret sig mere de seneste fem år end de seneste 50 år. Det lineære TV (TV set, mens det sendes, red.) vil forsvinde om ganske kort tid, så man fremover vil se arkivudsendelser, medmindre man ser sport eller liveudsendelser. Danskerne streamer meget, og 65 procent sker på udenlandske tjenester, der mere og mere minder om TV-kanaler og producerer deres eget indhold. Netflix og HBO har meget brugervenlige tjenester. De danske aktører har sovet i timen og har ikke produktudviklet nok til at følge med udviklingen,« fastslog Ole Fruekilde Madsen, administrerende direktør for Stofa, Danmarks næststørste TV-leverandør, som ejes af det sønderjyske energiselskab SE/Sydenergi, på en stor mediekonference, som Branchen Forbrugerelektronik, der er elektronikproducenternes brancheforening, torsdag holdt på Nationalmuseet i København.

Kulturminister: Vi må vågne op

Hvor det tidligere var TV-leverandører som Stofa, YouSee, Waoo, Canal Digital, Viasat og Boxer, der konkurrerede mod hinanden, konkurrerer de nu alle i højere grad mod blandt andre Netflix, HBO og Amazon om seernes tid.

Den traditionelle TV-sening er fra 2015 til 2016 faldet fra 172 til 158 minutter om dagen, viser tal fra Slots- og Kulturstyrelsen. I stedet vokser forbruget af streamingtjenester, som bruger internetforbindelsen til at levere film og TV-kanaler. Og de bruges af såvel unge som ældre.

»Alle er klar over, at forbruget flytter sig meget, meget hurtigt, og at store, internationale udbydere gør, at finansieringsgrundlaget for dansk indhold er i skred. Vi bliver nødt til at kikke fordomsfrit på hele området, og jeg er helt enig i, at den danske TV-branche - og politikerne - har sovet i timen. Derfor er vi nødt til at rette ryggen og vågne op for at sikre dansk indhold og dansksproget indhold,« sagde kulturminister Mette Bock (LA).

TDC anmelder tv-nedbrud hos YouSee til politiet Forsvarets Efter

De udenlandske selskaber betaler ikke

Også Venstres medieordfører, Britt Bager, erkender, at politikerne har sovet i timen.

»Vi skal værne om det danske sprog og den danske kultur. Derfor skal danskproduceret kvalitetsindhold være lige så tilgængeligt som indhold på YouTube, Facebook m.fl., så det er tilgængeligt for også yngre forbrugere. Det skal ikke være besværligt at se danskproduceret indhold,« sagde hun.

I dag skal TV-leverandørerne betale den såkaldte retransmissionsafgift for at kunne sende f.eks. DRs programmer ud. Men når udenlandske virksomheder som Google gennem sit Android-styresystem på telefoner, tavle-PCer og TV eller Apple med sin TV-boks har DRs TV-app liggende, skal Google og Apple ikke betale. Det er et af de problemer, der skal løses.

»Vi var først i verden i Danmark til at få Netflix lagt ind på de TV-bokse, som vi tilbyder vores kunder. For to år siden bad vi DR om at kunne få DRs app lagt på boksen. Men vi får stadig nej, selv om Sony m.fl. kan lægge den på deres TV-flade,« påpegede Jørgen Stensgaard, administrerende direktør for Waoo, Danmarks fjerdestørste TV-leverandør, som ejes af de danske elselskaber.

pix-Bravia OLED

Samlet kamp om at ændre betaling

Kulturminister Mette Bock kaldte det »et godt eksempel på, at der er lagt snubletråde ud«, og understregede, at det skal der ses på.

Ole Fruekilde Madsen fra Stofa er enig.

»Problemet er, at vi som TV-distributører er med til at finansiere dansk indhold. Men når danskerne ser TV gennem Apples TV-boks, er de faktisk med til at fjerne pengene til dansk indhold, fordi Apple ikke skal betale. Det har vi og forbrugerne ingen interesse i. Derfor skal vi i branchen tage kampen op sammen med rettighedshavere som Koda og Copydan. For den teknologiske udvikling går så stærkt, at vi ikke kan putte nok penge i kampen,« sagde Stofa-direktøren.

Af al den TV- og filmstreaming, som danskerne ser, bruges de 45 procent på Netflix, 15 procent på YouTube, fem procent på HBO, 16 procent på DR, otte procent på Viaplay, seks procent på TV 2 og fem procent på andre tjenester.

Nyt medieforlig drøftes nu

Politikerne går nu i gang med at se på spillereglerne. Den nuværende medieaftale udløber ved udgangen af 2018. Ifølge kulturminister Mette Bock vil drøftelserne foregå i tre faser. I foråret 2017 skal det på møder ude i landet drøftes, hvilket dansk indhold man fremover ønsker at kunne udbyde, og hvordan der er adgang til det. Til efteråret skal det drøftes, hvem der kan og vil producere og distribuere det danske og dansksprogede indhold. Til foråret 2018 skal det så diskuteres, hvordan det finansieres - via skat, licens, reklamer og/eller abonnementer.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen