Berlingske Business

Politiet kalder til kamp mod kæmpe boom i it-svindel

IT-kriminalitet
Københavns Politi har over to år fordoblet antallet af efterforskere, der arbejder med økonomisk it-bedrageri. Foto:

Københavns Politi har over to år fordoblet antallet af efterforskere, der arbejder med økonomisk it-bedrageri.

Selv om kriminaliteten i Danmark generelt er faldene, har politiet oplevet en ekstrem stigning i antallet af sager om økonomisk it-kriminalitet, som blandt andet foregår på sider som Den Blå Avis eller Gul & Gratis.

I forsøget på at bremse udviklingen er 36 aktører fra myndigheder, hjemmesider, organisationer og forskellige afdelinger inden for politiet samlet til seminar torsdag.

25BUSRB-PLUS-Svindel-for-mi.jpg

»Politiet kan ikke løfte opgaven alene. Det er noget, der kræver andre eksterne aktørers medvirken,« lyder det fra Claus Birkelyng, som er vicepolitiinspektør i afdelingen for økonomisk kriminalitet i Københavns Politi.

Over en femårig periode fra 2011 til 2015 er antallet af anmeldte sager steget fra 3796 til 13.451 i København. På landsplan er tallet steget fra knap 18.000 til 43.217 sager i samme periode.

N.E Nielsen

Inden for de seneste par år har Københavns Politi som følge af den stigende arbejdsbyrde stort set fordoblet antallet af efterforskere på området. Det oplyser Claus Birkelyng. Han kan dog ikke afsløre, hvor mange der arbejder på sagerne.

OW Bunker

Politikredsen ansatte i slutningen af sidste år 10 personer udefra med særlige kompetencer på det økonomiske område, og som for eksempel har en baggrund i skattevæsnet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen