Berlingske Business

Politiet i fredagskamp mod lusk på nettet

pix-Dankorttyveri
Pas på dig selv, dine data og dit dankort. Politiet er hele fredagen klar med gode råd og vejledning til, hvordan man sikrer sig. Arkivfoto: Iris/Scanpix

Syd- og Sønderjyllands Politi bruger hele fredagen på at give gode råd om, hvordan man holder sig sikker på nettet.

Bedrageri, fusk og lusk på nettet breder sig med lynets hast. Derfor rykker politiet nu ud.

Syd- og Sønderjyllands Politi har valgt 6. oktober at sætte fokus på, hvordan man både som menig borger og som virksomhed kan sikre sig mod at blive udsat for f.eks. bedrageri, tyveri af data, falske datingprofiler og cybermobning.

Mellem klokken 6 og 20 er en gruppe fagfolk indkaldt til at sidde ved tasterne for at tweete gode råd ud om, hvordan man holder sig sikker på nettet. De vil blandt andet komme ind på, hvordan man handler sikkert på nettet, hvordan man sikrer sig mod at blive udsat for identitetstyveri, hvordan man forebygger elektronisk svindel i virksomheden, og hvordan man holder godt fast i sit dankort, så det ikke misbruges på nettet.

Tips, råd og vejledning

Men også IT-relateret bedrageri, og hvordan man lærer børnene gode manerer, så cybermobning undgåes, tages op. Desuden er der råd om, hvordan man bedst beskytter sine data mod langfingrede netbrugere.

»Alle vores tweets på temadagen indeholder nyttige oplysninger, gode råd, links til hjemmesider, hvor man kan hente vejledninger, m.m. Der er kort og godt masser af inspiration til at leve en sikker tilværelse i cyberspace,« forklarer Christian Østergaard, der er specialkonsulent ved Syd- og Sønderjyllands Politis kriminalpræventive sekretariat.

Man kan følge med - også selv om man ikke selv har en Twitter-konto - på https://twitter.com/sjylpoliti.

pix-Til angreb

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen