Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Pokémon Go tjener milliarder til bagmænd

pix-Pokémon Go
Pokémon Go-dillen har også ramt Danmark, hvor tusinder jager de små monstre på deres mobiltelefon ved at slå GPSen til og bruge telefonens kamera, som så vil vise, hvor væsenerne gemmer sig og kan fanges. Spillets bagmænd tjener stort, selv om det er gratis, for mange køber ekstra, når de først er i gang med at spille. Foto: Ida Marie Odgaard, Scanpix Foto:

Mobilspillet, der er blevet en verdensplage, slår alle hidtidige rekorder, selv om det er gratis. Samtidig er et alvorligt problem endelig løst.

Det usandsynligt populære mobilspil Pokémon Go skovler penge ind til sine bagmænd, selv om det er gratis. Den første måned er det blevet til mere end 200 millioner dollars svarende til 1,34 milliarder kroner, og dermed slår spillet alle tidligere rekorder.

Pokémon Go, hvori man skal jage de tegnede mini-monstre, koster ganske vist intet at hente og spille, men undervejs kan man købe ekstra funktioner og tilbehør. Den handel kom for alvor i gang, da Pokémon Go blev lanceret 25. juli i Japan, hvor spillet er udtænkt, skriver CNBC.

pix-Uchimura

Hentet over 100 millioner gange

Nu er spillet hentet flere end 100 millioner gange. Det blev lanceret i begyndelsen af juli. Selve Pokémon-spillet er 20 år gammelt men udnytter nu den såkaldte udvidede virkelighed - på engelsk »augmented reality« eller AR -, hvor man lægger et kunstigt skabt lag oven på det, som man selv kan se, så man kan bevæge sig rundt i spillet ved, at sensorer i, i dette tilfælde, telefonen registrerer, i hvilken retning man kikker eller bevæger sig.

De 200 millioner dollars er ifølge appanalyseselskabet Sensor Tower det globale salg gennem Apples App Store og Google Play, hvorigennem spillet kan hentes. Til sammenligning trak Supercells spil »Clash Royale« den første måned efter sin lancering 125 millioner dollars hjem, og Pokémon Gos indtægter er syv gange større, end da det svensike »Candy Crush Soda Saga«, blev udgivet i 2014.

NINTENDO-POKEMON/JAPAN

Pokémon Go er udført af Niantic, men det er Nintendo, som også står bag spillekonsollen Wii, der ejer varemærket Pokémon. Nintendos aktie strøg i første omgang i vejret, da spillet på få dage udviklede sig til en kæmpe succes, og Nintendo måtte derfor rykke ud og forklare, at spilsuccesen kun vil påvirke Nintendos pengekasse i begrænset omfang, eftersom Nintendo hverken har skabt eller ejer spillet. Nintendo ejer dog 32 procent af udgiveren The Pokémon Company, og dermed ruller der alligevel penge ind.

Også Google og Apple tjener penge

Både Google og Apple tjener også penge. De tager nemlig 30 procent af salget i spillet. Google ejer desuden en andel i Niantic.

Niantic har desuden indgået aftale med burgerkæden McDonald's i Japan, som har betalt for, at 3.000 burgerbarer bliver lagt ind i spillet som de steder, hvor spillerne kan kæmpe mod hinanden. Flere sponsoraftaler er ifølge Niantic på vej.

28BUSBagsiden-John-Hanke-14.jpg

Samtidig fortsætter Niantic med at åbne for spillet i flere lande, dog endnu hverken Sydkorea, Indien eller Kina, mens man samtidig forsøger at løse de problemer, som spilentusiaster har påpeget.

I Iran er spillet blevet forbudt »af sikkerhedsgrunde«. Samme årsag angiver den israelske hær til sit forbud, fordi man frygter, at den aktive GPS og brug af kameraet på mobiltelefonen både kan afsløre soldaters fysiske placering og tage billeder af hemmelige steder.

Batterisparefunktion tilbage på iPhone

Niantics seneste opdatering af spillet løser et meget alvorligt problem på iPhone-telefoner. Her kunne man ikke slå batterisparefunktionen til, hvilket betød, at telefonens batteri hurtigt blev drænet, fordi spillet både trækker på GPS-koordinater for at kunne placere brugeren korrekt geografisk i forhold til de Pokémon-monstre, der er i nærheden, og desuden konstant anvender kameraet.

vr

Pokémon Go har medført et kæmpe salg af ekstrabatterier til mobiltelefoner. Flere store, norske elektronikkæder meldte allerede efter få uger udsolgt af de små batteripakker, som kan lade elektronik op på farten, uden at der er en stikkontakt i nærheden.

Når batterisparefunktionen er slået til, tones skærmens lysstyrke ned, så man kan gå rundt og vente på, at telefonen brummer, når der er en Pokémon-figur i nærheden, uden at man hele tiden behøver at se på telefonen og dermed bl.a. være til fare for andre i trafikken til fods, på cykel eller sågar i bil.

Sensor Towers analyse viser, at Pokémon Go i gennemsnit spilles 26 minutter om dagen på de telefoner, hvor det er installeret.

Pokemon NINTENDO-POKEMON/

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen