Berlingske Business
17:17Ejendomsaktie lukker med voldsomt fald

Pokémon Go ændrer Facebooks satsning

pix-F8
Det at kunne sætte sjove hatte eller næser på billeder eller filmede personer er kun begyndelsen på, hvad den udvidede virkelighed - »augmented reality« - vil kunne byde på, og derfor sadler Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerberg nu om og satser her. Foto: Justin Sullivan, Getty Images/AFP/Scanpix Foto:

Topchef Mark Zuckerberg går nu efter at lade kameraet få en central position i Facebook-verdenen og give mulighed for at lægge digitale lag ovenpå - ligesom i Pokémon Go-spillet, der ændrer Zuckerbergs strategi for fremtiden i håbet om at holde på brugerne ... og få mere at vide om dem.

Sidste års verdensplage, mobilspillet Pokémon Go, har åbnet Facebook-stifter og -topchef Mark Zuckerbergs øjne for, hvordan fremtiden også skal være på verdens største, sociale medie, hvor kameraet nu skal rykke ind i centrum.

Mulighederne ved at kombinere den fysiske verden med den digitale verden i såkaldt udvidet virkelighed - eller, på engelsk, »augmented reality« (AR) - vil kunne bibringe Facebook noget af det nye, som skal være med til at fastholde brugerne og få dem til at bruge endnu mere tid i Facebook-verdenen ved at kunne lægge effekter og andet indhold oven på sine billeder og filmoptgelser. Det er samtidig en erkendelse af, at Facebooks satsning på virtuel virkelighed - en ren, digital verden - ser ud til at blive overhalet indenom.

Fra sjov til seriøsitet

Det fastslog den 32-årige Mark Zuckerberg, da han tirsdag åbnede Facebooks årlige udviklerkonference, F8, i San José i USA.

»Den udvidede virkelighed hjælper os med at smelte den virtuelle verden sammen med den analoge. Dermed ser vi begyndelsen på en ny platform,« sagde han og gjorde klart, at teknologien stadig er i sin vorden, selv om Facebook nu åbner for, at partnere - i første omgang sportsfirmaet Nike, spilgiganten Electronic Arts og filmselskabet Warner Bros - kan bruge nye værktøjer og gøre filtre og effekter tilgængelige for Facebook-brugerne.

Mark Zuckerberg er ikke i tvivl om, at den udvidede virkelighed snart vil gå fra at være sjov til at blive seriøs og dermed få langt større betydning, og derfor skal Facebook være med nu - også fordi konkurrenter som billedtjenesten Snapchat allerede er i gang. På Snapchat kan man lægge alle mulige effekter oven på de billeder, man tager.

Facebook er allerede i gang med at bygge brugen af kamera tættere ind. I sidste måned indførtes muligheden for at stryge mod højre, når man bruger Facebooks apps på telefonen, for at aktivere kameraet. Tidligere har Facebook i alle sine apps indført en historiefunktion, kopieret fra Snapchat, hvor billeder og filmklip forsvinder, 24 timer efter at de er lagt ud.

CES-2017

VR-satsning er ikke rigtigt slået igennem

Facebook købte for nogle år siden Oculus, som producerer såkaldte VR-briller. Med dem på kan man vandre rundt i den rent virtuelle virkelighed, altså en helt igennem digital verden, så billedet drejer i forhold til ens synsretning. Men VR-briller er aldrig rigtigt blevet et hit, sådan som Pokémon Go blev det sidste sommer, da man på sin mobiltelefons kamera kunne se de små Pokémon-monstre som et digitalt lag oven på det virkelige kamerabillede og skulle fange dem - altså udvidet virkelighed, som Facebook ikke har brugt så megen tid og penge på.

I mellemtiden har blandt andre Google, Microsoft og Snap - selskabet bag Snapchat - satset her, og ifølge den amerikanske finansavis Wall Street Journal betyder brugen af udvidet virkelighed, at Snap samler endnu flere oplysninger sammen om ting og sager, som står omkring brugeren, heriblandt hvilke mærkevarer man kan se. Det er værdifuld viden, som kan bruges over for annoncører.

Mark Zuckerberg forestiller sig, at Facebook-brugerne ved brug af den udvidede virkelighed kan få flere oplysninger om den vin, som de er ved at købe, kan tage på rundtur i Colosseum i Rom og se, hvordan der så ud i romerrigets tid, eller være med til at skabe nye former for kunst. Endelig kan den udvidede virkelighed kombineres med Facebooks teknologi til ansigtsgenkendelse, hvis man har glemt navnet på en person. Dette, erkender Zuckerberg, rejser dog mange spørgsmål om privatlivets fred.

»Der er mange, mange ting, som skal afklares,« sagde han på udviklerkonferencen.

huhej

Mordsag kaster skygge

Også tragedien med mordet på en 74-årig mand, som morderen transmitterede direkte over netop Facebook, fyldte godt på dagsordenen. Manden blev påskesøndag skudt i Cleveland i delstaten Ohio, og der gik flere timer, før Facebook fik fjernet videooptagelsen, der blev sendte direkte gennem den nye Facebook Live-funktion. Nu vil kontrollen af, hvad der lægges på det sociale netværk, derfor blive strammet, lovede Mark Zuckerberg.

»Vi har et stort arbejde foran os, og vi gør alt, hvad vi kan, for at forhindre tragedier som denne i at ske,« sagde Facebook-topchefen.

Hvis ikke brugerne føler sig trygge og har tillid til Facebook, vil de nemlig ikke aflevere de mange personlige oplysninger og data, som Facebook lever af at samle sammen og sælge særdeles målrettede annoncer gennem.

Facebook havde ved udgangen af december 2016 i alt 1,23 milliarder daglige brugere, heraf de 262 millioner i Europa. Facebook er en børsnoteret virksomhed. Omsætningen i oktober-december 2016 var på 8,8 milliarder dollars, overskuddet på 3,56 milliarder dollars. 84 procent af indtægterne kommer fra annoncer.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Efter et meget langt opsving på aktiemarkederne kan man næppe forvente, at den høje indtjening i de børsnoterede selskaber bliver ved med at fortsætte. Priserne på aktier er nu så høje, at de er på ni...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen