Berlingske Business

Plenti må ikke længere tage ekstra for roaming

Pix-Plenti-Preben
Plenti nåede at få IT-iværksætteren Preben Damgaard (til venstre) med som ny investor, inden TDC i september købte mobilselskabet, som nu mister sin ret til at tage ekstra for roaming. Til højre nu tidligere administrerende direktør Peter Mægbæk. Arkivfoto: Plenti Foto:

Energistyrelsen trækker mobilselskabets særtilladelse tilbage efter TDCs opkøb.

Mobilselskabet Plenti har fået inddraget sin tilladelse til at måtte tage ekstra for, at kunderne bruger deres telefon i udlandet.

Det sker, efter at TDC har købt selskabet, som har omkring 90.000 kunder.

Energistyrelsen, som er øverste myndighed på teleområdet herhjemme, gav 31. august Plenti lov til at tage ekstra roamingpris hos kunderne, sådan som det var muligt at søge om, efter at EU 15. juni ellers gjorde det ulovligt for teleselskaber og internetudbydere at tage ekstra, når folk bruger deres mobiltelefon og dataforbindelsen i de øvrige 27 EU-lande.

pix-Peter Mægbæk

Tilbagetrækningen af særtilladelsen, som sker med virkning fra 4. december, kommer, efter at TDC 11. september købte Plenti af Morten Strunge, som stod bag Onfone og Mofibo, og Peter Mægbæk, som var medstifter af tele- og internetudbyderen Fullrate. Efterfølgende er alle Plentis kunder flyttet fra »3«s til TDCs mobilnet.

»Energistyrelsen har derfor vurderet, at de særlige og ekstraordinære økonomiske omstændigheder, der kunne begrunde en tilladelse, ikke længere er til stede. Plenti har ikke ønsket at indgive en opdateret ansøgning til fornyet vurdering, og Energistyrelsen trækker derfor pr. 4. december 2017 Plentis tilladelse til at anvende roamingtillæg tilbage,« hedder det i en meddelelse fra Energistyrelsen.

Hvordan tilbagetrækningen slår igennem på Plentis kunder i form af ændrede abonnementer og/eller priser, står endnu ikke klart.

Både Morten Strunge og Peter Mægbæk har efter købet forladt Plenti.

pix-Plenti-TDC

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen